Miksi C-vitamiinia tarvitaan?

Vesiliukoinen C-vitamiini eli askorbiinihappo on antioksidantti, joka suojaa elimistöä haitalliselta hapettumiselta. Jonkin verran on näyttöä siitä, että C-vitamiini yhdessä sinkin kanssa nautittuna saattaa ehkäistä flunssaa tai lyhentää sitä. Se edistää kasviperäisen raudan imeytymistä elimistössä ja sen sanotaan myös vaikuttavan myönteisesti stressinsietokykyyn, virkeyteen ja yleiseen hyvinvointiin. C-vitamiini osallistuu myös kudosten kasvuun sekä luuston ja hampaiden muodostumiseen.

Mistä C-vitamiinia saa?

C-vitamiinia saa kasviksista, hedelmistä, marjoista ja esimerkiksi perunasta. Keskikokoinen omena sisältää 15 mg C-vitamiinia, joka on noin viidesosa aikuisen 75 milligramman päivittäisestä saantisuosituksesta. Myös tyrni, mustaherukka, paprika, lakka, lehtikaali ja sitrushedelmät ovat hyviä C-vitamiinin lähteitä.

Miten C-vitamiini imeytyy?

Keho säätelee C-vitamiinin imeytymistä hyvin. 80-130 mg:n päiväannos imeytyy jopa 90-prosenttisesti. Ylimääräinen C-vitamiini poistuu elimistöstä virtsan mukana.

Millaisia puutosoireet ovat?

Oireina voivat olla esimerkiksi väsymys ja herkkyys sairastua infektioihin. Pahimmillaan puute voi johtaa puutossairauteen, jota kutsutaan keripukiksi. C-vitamiinin puutokset ovat kuitenkin hyvin harvinaisia, jos syö monipuolisesti. Lisälle on todellista tarvetta vain silloin, jos ruokavalio on todella suppea.

Lähteet: Elintarviketurvallisuusvirasto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Duodecim Terveyskirjasto

Lue lisää vitamiineista:

Näkökykyä suojaava A-vitamiini

Verta hyydyttävä K-vitamiini

B12 muistivitamiini