K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hae lenkiltä epätasapainoa!

Hae lenkiltä epätasapainoa!

Liikunta
Ajatteletko, ettei kävely ole sitä oikeaa kuntoilua? Mitä vielä. Se kohottaa kuntoa ja tuo lisää terveyttä nopeasti.

Päivittäinen lenkkeily vahvistaa lihaksia, laskee verenpainetta ja kohentaa kolesteroliarvoja. Myös keskivartalon asennosta huolehtivat lihakset saavat lisää voimaa.

Kävely tekee hyvää

Kävely parantaa keskittymiskykyä ja muistia sekä kohentaa mielialaa. Kävely auttaa painonhallinnassa, sillä se lisää energiankulutusta. Se myös tasaa verensokeria ja parantaa ruoansulatusta. Kävelylenkki voi lisäksi helpottaa nukahtamista ja parantaa unenlaatua.

Tuloksia saa nopeasti. Jo puolen tunnin päivittäinen kävely voi parantaa kestävyyskuntoa 10–15 % muutamassa kuukaudessa. Erityisen motivoivaa tämä on aloitteleville liikkujille tai niille, joilla on takana pitkä treenitauko: mitä huonompi kunto on, sitä nopeammin se kohenee, kun kävelee säännöllisesti.

Sauvoen lisää tehoa

Lisää tehoa kävelytreeniin saat, kun nappaat lenkille mukaan sauvat. Ne tekevät kävelystä jopa 20 prosenttia tehokkaampaa. Kädetkin pääsevät kunnolla töihin ja syke nousee. Jaksat kävellä kovempaa, pidempään ja jyrkkiäkin ylämäkiä.

Valitse mahdollisimman sopivanpituiset kävelysauvat: laske oma pituutesi x 0,68 tai vähennä noin 55 cm omasta pituudestasi. Myynnissä on myös teleskooppisauvoja, joiden pituutta voi säätää. Aloittelija voi valita myös hiukan suositusta lyhyemmät ja kokenut reippailija hieman pidemmät sauvat.

Hae epätasapainoa

Toisin kuin elämässä muuten, kävellessä kannattaa oikein hakemalla hakea epätasapainoa. Pehmeä ja epätasainen maasto parantaa tasapainoa ja kehonhallintaa. Niveletkin tykkäävät, sillä metsämaasto ja hiekka ovat niille hellempiä alustoja kuin kova asfaltti. Pehmeässä maastossa kävely voi helpottaa myös esimerkiksi selkävaivoja.

Lisää vastusta?

Vastusta kävelyyn saat painoliivillä tai nilkka- ja rannepainoilla, joita myydään urheilukaupoissa. Lisäpainot saavat lenkin tuntumaan raskaammalta varsinkin ylämäissä. Kokeile myös haastaa itseäsi intervallitreenillä: kävele välillä kovaa, hiljennä sitten hetkeksi ja spurttaa taas.

Kyllä muuten tuntuu.

Lue lisää:

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 134 ) Ei ( 1 )
Niksi-Pirkka
Oma paikka julkisissa
Haluatko ettei viereesi tule istumaan kukaan julkisissa? Laita kasvomaski naamalle, niin sinun viereesi istutaan vain pakon edessä
0 0 0
pussi pussista
pussi pussista
Multapusseista saa leikattua hyviä kahvallisia kantokasseja kasveille. Kestävät paremmin kuin kauppojen paperipussit (jotka nykyisin useissa kaupoissa maksavatkin). Isoimpiin multapusseihin sopivat puutarhajätteet. Pusseja voi käyttää monta kertaa, kun ovat niin kestäviäkin.
0 0 0
Kaulimella vetreäksi
Kaulimella vetreäksi
Ovatko lihaksesi jumissa? Kaulimella saat kätevästi lihaksiin hierontaa! Toimii erittäin tehokkaasti esimerkiksi etureisien, sekä säärien hierontaan. Pieni kaulin on tähän sopivin vaihtoehto. Kannattaa kokeilla myös saunassa.
0 0 0
Lapsilukko laatikostoon
Lapsilukko
Pitkävartinen kenkälusikka toimii hyvin laatikoiden kiinnipitämiseen. Ei pääse taapero tyhjentämään laatikoita.
0 3 0
Vesiletkun läpivienti
Jos vaikkapa saunan seinä on kaksikerrosrakenteinen ja olet tehnyt siihen letkun kokoisen reiän läpivientiä varten niin sen saaminen läpi jälkimmäisestä seinästä on haastavaa letkun pehmeydestä tai aikasemmasta kelalla olosta johtuen. Laita letkun sisälle suora metalli- tai puutappi niin johan onnistuu helposti.
0 1 0
Hyödynnä erätauot
Kun katsot jääkiekkoa voit erätauolla siivota, ota esille siivousvälineet ja tee erätauonaikana arkisia rutiiniluontoisia siivoustöitä, pölynpyyhkiminen , tavaroiden paikoilleen laitto ja jopa roskien vienti. Näin hoidat hienosti siivouksen ja seuraat samalla mielenkiintoista jääkiekkoa.
0 0 0