K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hae lenkiltä epätasapainoa!

Hae lenkiltä epätasapainoa!

Liikunta
Ajatteletko, ettei kävely ole sitä oikeaa kuntoilua? Mitä vielä. Se kohottaa kuntoa ja tuo lisää terveyttä nopeasti.

Päivittäinen lenkkeily vahvistaa lihaksia, laskee verenpainetta ja kohentaa kolesteroliarvoja. Myös keskivartalon asennosta huolehtivat lihakset saavat lisää voimaa.

Kävely tekee hyvää

Kävely parantaa keskittymiskykyä ja muistia sekä kohentaa mielialaa. Kävely auttaa painonhallinnassa, sillä se lisää energiankulutusta. Se myös tasaa verensokeria ja parantaa ruoansulatusta. Kävelylenkki voi lisäksi helpottaa nukahtamista ja parantaa unenlaatua.

Tuloksia saa nopeasti. Jo puolen tunnin päivittäinen kävely voi parantaa kestävyyskuntoa 10–15 % muutamassa kuukaudessa. Erityisen motivoivaa tämä on aloitteleville liikkujille tai niille, joilla on takana pitkä treenitauko: mitä huonompi kunto on, sitä nopeammin se kohenee, kun kävelee säännöllisesti.

Sauvoen lisää tehoa

Lisää tehoa kävelytreeniin saat, kun nappaat lenkille mukaan sauvat. Ne tekevät kävelystä jopa 20 prosenttia tehokkaampaa. Kädetkin pääsevät kunnolla töihin ja syke nousee. Jaksat kävellä kovempaa, pidempään ja jyrkkiäkin ylämäkiä.

Valitse mahdollisimman sopivanpituiset kävelysauvat: laske oma pituutesi x 0,68 tai vähennä noin 55 cm omasta pituudestasi. Myynnissä on myös teleskooppisauvoja, joiden pituutta voi säätää. Aloittelija voi valita myös hiukan suositusta lyhyemmät ja kokenut reippailija hieman pidemmät sauvat.

Hae epätasapainoa

Toisin kuin elämässä muuten, kävellessä kannattaa oikein hakemalla hakea epätasapainoa. Pehmeä ja epätasainen maasto parantaa tasapainoa ja kehonhallintaa. Niveletkin tykkäävät, sillä metsämaasto ja hiekka ovat niille hellempiä alustoja kuin kova asfaltti. Pehmeässä maastossa kävely voi helpottaa myös esimerkiksi selkävaivoja.

Lisää vastusta?

Vastusta kävelyyn saat painoliivillä tai nilkka- ja rannepainoilla, joita myydään urheilukaupoissa. Lisäpainot saavat lenkin tuntumaan raskaammalta varsinkin ylämäissä. Kokeile myös haastaa itseäsi intervallitreenillä: kävele välillä kovaa, hiljennä sitten hetkeksi ja spurttaa taas.

Kyllä muuten tuntuu.

Lue lisää:

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 129 ) Ei ( 1 )
Niksi-Pirkka
Lisätilaa pakasteille
Onko minigrip pussi liian pieni? Yhdistä kaksi pussia kääntämällä toinen nurinpäin ja painamalla kiinnityskohdat yhteen. Tila kaksinkertaistuu!
1 2 0
Helppo kauppakassi
Tyynyliinasta saa helposti kauppakassin. Ompele vain sangat tyynyliinan yläreunaan.
1 3 0
Lampaantalja uuteen uskoon
Lampaantalja uuteen uskoon
Koiran karstaharjalla saa harjattua lampaantaljan esimerkiksi pesun tai kovan käytön jälkeen takaisin pörheäksi ja pehmeäksi.
1 1 0
Muovihaarukasta minitalikko
Vähitellen luovutaan muovisista kertakäyttöhaarukoista, mutta säästä toki muutama. Viherkasvit ja kukkivat ruukkukukat tykkäävät, kun niiden multaa pöyhii. Muovihaarukka on siihen mitä mainioin: se toimii kuin talikko. Sen voi myös tökätä multaan koristeeksi, jolloin se on aina valmiina kuopsutteluun.
2 4 0
Vaihtelua imurointiin
Tympiikö ainainen imurointi? Vaihda välillä imurointijärjestystä. Jos aloitatkin homman eri huoneesta, imurointi onkin jo ihan erilaista. Toinen vaihtoehto on käyttää eri pistokerasiaa. On jännä nähdä, minne asti imuri yltää.
3 4 0
Koti turvassa reissun ajan
Stressatko aina reissulla ollessasi, että jäikö liesi päälle, ulko-ovi lukitsematta tai muuta vastaavaa? Ota ennen kotoa lähtemistä video puhelimeesi, jossa teet turvatarkastuksen kodillesi. Nyt voit reissussa ollessasikin varmistaa, että jätit kotisi varmasti turvalliseksi.
1 5 0