K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hae lenkiltä epätasapainoa!

Hae lenkiltä epätasapainoa!

Liikunta
Ajatteletko, ettei kävely ole sitä oikeaa kuntoilua? Mitä vielä. Se kohottaa kuntoa ja tuo lisää terveyttä nopeasti.

Päivittäinen lenkkeily vahvistaa lihaksia, laskee verenpainetta ja kohentaa kolesteroliarvoja. Myös keskivartalon asennosta huolehtivat lihakset saavat lisää voimaa.

Kävely tekee hyvää

Kävely parantaa keskittymiskykyä ja muistia sekä kohentaa mielialaa. Kävely auttaa painonhallinnassa, sillä se lisää energiankulutusta. Se myös tasaa verensokeria ja parantaa ruoansulatusta. Kävelylenkki voi lisäksi helpottaa nukahtamista ja parantaa unenlaatua.

Tuloksia saa nopeasti. Jo puolen tunnin päivittäinen kävely voi parantaa kestävyyskuntoa 10–15 % muutamassa kuukaudessa. Erityisen motivoivaa tämä on aloitteleville liikkujille tai niille, joilla on takana pitkä treenitauko: mitä huonompi kunto on, sitä nopeammin se kohenee, kun kävelee säännöllisesti.

Sauvoen lisää tehoa

Lisää tehoa kävelytreeniin saat, kun nappaat lenkille mukaan sauvat. Ne tekevät kävelystä jopa 20 prosenttia tehokkaampaa. Kädetkin pääsevät kunnolla töihin ja syke nousee. Jaksat kävellä kovempaa, pidempään ja jyrkkiäkin ylämäkiä.

Valitse mahdollisimman sopivanpituiset kävelysauvat: laske oma pituutesi x 0,68 tai vähennä noin 55 cm omasta pituudestasi. Myynnissä on myös teleskooppisauvoja, joiden pituutta voi säätää. Aloittelija voi valita myös hiukan suositusta lyhyemmät ja kokenut reippailija hieman pidemmät sauvat.

Hae epätasapainoa

Toisin kuin elämässä muuten, kävellessä kannattaa oikein hakemalla hakea epätasapainoa. Pehmeä ja epätasainen maasto parantaa tasapainoa ja kehonhallintaa. Niveletkin tykkäävät, sillä metsämaasto ja hiekka ovat niille hellempiä alustoja kuin kova asfaltti. Pehmeässä maastossa kävely voi helpottaa myös esimerkiksi selkävaivoja.

Lisää vastusta?

Vastusta kävelyyn saat painoliivillä tai nilkka- ja rannepainoilla, joita myydään urheilukaupoissa. Lisäpainot saavat lenkin tuntumaan raskaammalta varsinkin ylämäissä. Kokeile myös haastaa itseäsi intervallitreenillä: kävele välillä kovaa, hiljennä sitten hetkeksi ja spurttaa taas.

Kyllä muuten tuntuu.

Lue lisää:

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 130 ) Ei ( 1 )
Niksi-Pirkka
Kylmägeeli dödöpulloon
Puhdista tyhjä roll on -deodoranttipullo ja täytä puteli ķylmägeelillä. Kädet eivät sotkeennu, ja samalla saat pientä hierontaa levittäessäsi kylmägeeliä tarvittavaan kohtaan.
0 0 0
DIY Arvaa kuka?-peli
Askartele kesäpäivän pelihetkiä varten moderni aikuisten versio Arvaa kuka? -pelistä. Leikkaa lehdistä vanhoja kuntavaaliehdokaslistoja ja liimaa kuvat esim. tukevalle pahvipohjalle. Pelin vaikeustasoa voit muokata ottamalla mukaan vain yhden tai useamman vaaliehdokaslistan.
0 0 0
Itikkatuuletin
Aseta tuuletin keskelle pöytään ja anna sen pyöriä ympäri. Ei tule itikoita ovista, ja huoneessa jo lymyilevät itikat ei häiritse yöunta.
0 0 0
Jalkapohjat pehmeiksi
Jos kantapäiden ja jalkapohjien iho kaipaa kosteutusta, valele kaupan biohedelmäbussit halvalla ruokaöljyllä ja vedä pussit jalkoihin vaikka yön ajaksi tai miksei päivälläkin. Biobussit istuvat kivasti jalkoihin eivätkä hierrä. Poista pussit ja jalkapohjat ovat jo mukavasti pehmenneet. Toista hoitoa viikoittain kuiville jalkapohjille.
0 0 0
Katkennut kukka koristeeksi
Katkennut kukka koristeeksi
Kun kukkakimpusta katkeaa kukka, laita se pieneen lasiin pöydän koristeeksi.
0 0 0
Apua hyttysenpistoihin
Lapsia on usein vaikea estää raapimasta kutisevia hyönteistenpuremia. Anna lapselle pakastimesta kylmäkalle, jolla voi raapimisen sijaan viilentää ja painaa puremia. Toimii myös aikuisilla!
0 0 0