jarvenpaa avaus

Ilmiö: Kaupasta tulee elämyskeskus

Kauppa voi olla paljon muutakin kuin ostospaikka. Sinne tullaan viihtymään, inspiroitumaan ja saamaan uusia elämyksiä.

Paikan päällä valmistettuja susheja, artesaanijäätelöä ja ananaksen kuorimislaite. Järvenpään K-Citymarketin ruokaosasto herättää kiinnostusta kunnianhimoisuudellaan. Asiakkaat tulevat ihmettelemään sitä myös omaa kaupunkia kauempaa, jopa ulkomailta asti.

Ruokamaailman tavoitteet on asetettu korkealle. K-Citymarketin yhteyteen on rakennettu huippupizzeria ja Grocerant-ravintola Gastro Bar Sesonki, jonka kaikki raaka-aineet saadaan kaupasta, eikä erillistä varastoa tarvita. Mutkatonta ja kunnianhimoista ravintolaa johtaa huippukokki Matti Jämsén.

— Seuraava askel on, että ravintola hyppää myös kaupan puolelle ja kaupastamme saa ostaa ravintolatasoisia valmiita ruokia. Tarjoamme asiakkaillemme myös kokkikoulua, catering-palveluita ja ruoan tilauspalveluja, K-Citymarket Järvenpään kauppias Markku Hautala kertoo.

jarvenpaa sushi

Kauppojen monipuolinen palvelutarjonta on ilmiö, joka on nähtävissä jo nyt, ja tulevaisuudessa yhä laajemmin. Kauppoihin tullaan viihtymään, inspiroitumaan ja saamaan uusia elämyksiä.

Tulevaisuuden kauppa voikin olla yhä enemmän yhteisöllinen kohtaamispaikka, joka palvelee vielä yksilöllisemmin jokaista asiakasta.

K-ryhmän tulevaisuuden ruokakauppa 2028-raportissa visioidaan, että tulevaisuudessa kauppa palvelee henkilökohtaisesti asiakkaiden tarpeita ja tuo ostosten tekoon entistä enemmän elämyksellisyyttä. Myös vuorovaikutus alueen asukkaiden, tuottajien ja kaupan välillä tiivistyy.

Helsingin yliopiston ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä pitää ruokakaupan yhteydessä olevaa ravintolaa kiinnostavana, uutena avauksena Suomessa. Kaupan ja ravintolan kimppa on hänen mielestään hyvä idea, ja luonteva jatkumo kauppakeskuksien kahvilakulttuurille.

Mäkelä uskoo, että marketin yhteydessä olevat ruokaravintolat voisivat yleistyä myös muualla Suomessa.

— Kodin ulkopuolella syöminen yleistyy, ja ihmiset käyvät ravintoloissa syömässä yhä enemmän myös yksin. Kaupan yhteydessä oleva ravintola tekee ravintolan helposti saavutettavaksi paikaksi, jonne on helppo piipahtaa vaikka ohikulkumatkalla, Mäkelä arvioi.

Mäkelä huomauttaa, että kaupan yhteydessä olevasta ravintolasta hyötyy niin kauppias kuin ravintoloitsija. Ravintola pystyy valikoimaan kaupassa tarjolla olevista raaka-aineista juuri sinä päivänä parhaat tuotteet. Kauppias taas voi laajentaa palvelutarjontaansa ja tarjota raaka-aineiden ohella myös valmiita aterioita.

— Ravintolassa on mahdollisuus pysähtyä hetkeksi hyvän ruoan ääreen, Mäkelä sanoo.

Järvenpään K-Citymarketilla on samansuuntaiset suunnitelmat.

— Seuraava askel on, että ravintola hyppää myös kaupan puolelle ja kaupastamme saa ostaa ravintolatasoisia valmiita ruokia. Tarjoamme asiakkaillemme myös kokkikoulua, catering-palveluita ja ruoan tilauspalveluja, K-Citymarket Järvenpään kauppias Markku Hautala kertoo.

jarvenpaa deli

12 vuotta Järvenpään K-Citymarketin kauppiaana ollut Hautala hakee kauppaansa inspiraatiota ja vaikutteita ympäri maailmaa. Kehittämällä kauppaansa hän haluaa rikastaa asiakkaidensa elämää ja olla heidän arjessa mukana.

— Tutkimme paljon, mitä tapahtuu Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa, ja haluamme tehdä niin hyvän kaupan kuin mahdollista. Haluamme, että kauppamme on osa Järvenpäätä ja osa yhteiskuntaa, ja että sillä olisi iso merkitys ihmisille.

Hautalan ajatuksena on, että kauppa olisi paikka, jossa voi viettää aikaa hyvän ruoan äärellä ja tulla viihtymään ja valita itse, mitä tekee ja syö.

— Suunnittelussa olen lähtenyt siitä ajatuksesta, miten asiakasta voisi kaikkein parhaiten palvella. Haluamme tarjota asiakkaille ruoan koko kirjoa, jotta ihmiset voisivat syödä paremmin, inspiroitua tai oppia myös uutta vaikkapa ruoan valmistuksesta. Se myös innostaa asiakkaan tulemaan uudestaan kauppaan.

jarvenpaa kauppias

Järvenpään K-Citymarket-kauppias on valittu myös Vuoden järvenpääläiseksi.

— Järvenpää haluaa olla Suomen paras paikka asua ja haluan tehdä oman osuuteni sen eteen, että se tapahtuu. Se ajaa minua eniten eteenpäin. Kauppa voi jopa olla syy, miksi paikkakunnalle muutetaan. Haluamme tulevaisuudessa rakentaa kauppaa, joka ei maksimoi ihmisen ostoksia vaan innostaa tulemaan uudestaan, Hautala visioi.

Lue lisää

Maailman paras ruokakauppa

K-nyt –uutisia

Tutustu K-Citymarket Järvenpäähän

JULKAISTU   26.3.2019TEKSTI   Eeva LauronenKUVAT   Hannes Paananen

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?