1. Pidä kiinni ruokarytmistä

Jos menet kylläisenä kakkukahveille, hetkellisiä mielitekoja on helpompi vastustaa, kun vatsa ei kurni nälästä.

2. Ole salliva

Vaikka pudottaisit painoa, minkään ei tarvitse olla täysin kiellettyä.

3. Kieltäydy kohteliaasti

Kerro, että sinulla on suunnitelma, jonka mukaan toimit, mutta voit silti maistaa kaikkea.

4. Tee valintoja

Ruokien energiatiheys vaihtelee. Suklaakakkupalassa voi olla yhtä paljon kilokaloreita kuin kotiruoka-ateriassa. Kinkku on yksi keveimmistä jouluruoista. Kypsän kinkun energiamäärä on 115 kcal/100 grammaa. Samassa määrässä joulutorttua on 400 kilokaloria ja suklaakonvehdeissa 550 kilokaloria.

5. Ole läsnä

Syö ateria hitaasti nautiskellen. Laske välillä aterimet lautasen reunalle ja keskustele ruokaseurasi kanssa. Maistele suklaakonvehtia rauhallisesti sen sijaan, että lappaisit niitä liukuhihnatahtia pureskeltavaksi.

6. Unohda vaaka hetkeksi

Laihdutus ei koskaan suju suoraviivaisesti. Paino laskee, paino nousee, ja se kannattaa hyväksyä. Jos vahdit jatkuvasti vaakaa ja stressaannut pienestäkin vaihtelusta, se voi johtaa siihen, että tiukennat ruokavaliota niin paljon, että sen noudattaminen on mahdotonta.