Niksi-Pirkka sticker

Kaupan uudet tuulet – mitä löytyy tulevaisuuden ruokakaupasta?

Ravintoneuvoja, elämyksiä, kiertotalousruokaa ja sähköä koteihin. Tulevaisuudessa saatat saada näitä kaikkia omasta ruokakaupastasi.

Henkilökohtaisempia etuja ja vinkkejä

Ruokakauppa muuttuu ihmisten mukana ja tarjoaa tulevaisuudessa yhä yksilöllisempiä palveluita. Toiveiden ja tarpeiden tunnistamisessa hyödynnetään asiakastietoa, jota esimerkiksi K-kaupat keräävät asiakkaidensa luvalla muun muassa kyselytutkimuksilla ja ostodatan kautta.

K-ryhmän Tulevaisuuden ruokakauppa -tutkimuksen mukaan suomalaiset toivovat ruokakaupalta muun muassa vaivattomuutta, inspiraatiota ja hintatietoisuutta.

− Näihin toiveisiin voisimme vastata vaikkapa mobiilikauppakaverilla, joka auttaisi valitsemaan omaan ruokavalioon ja budjettiin sopivia tuotteita, kertoo Keskon asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar, joka seuraa tarkasti asiakastoiveita.

Jo nyt K-kauppojen asiakkaille tarjotaan ostohistoriaan perustuvia henkilökohtaisia OmaPlussa-etuja. Näin asiakas saa tarjouksia juuri niistä tuotteista, joita hän käyttää. Sovellukset voisivat kertoa myös henkilökohtaisia ravintovinkkejä ja vaikkapa ehdottaa, paljonko kannattaa ostaa ruokaa, ettei synny hävikkiä, visioi Heidi Jungar.

Monikanavaostoksia ja drive in -kaistoja

Vuonna 2030 ihmiset tekevät ruokaostoksia monikanavaisesti: sekä perinteisesti kaupassa kiertäen että uudenlaisia Click & Collect- ja muita tilauspalveluja hyödyntäen. Ruokakaupoista halutaan myös entistä monipuolisempia take away -ruokia. Näin ennustaa muun muassa kaupan alan brittiläinen tutkimusorganisaatio IGD.

Myös K-ruokakaupoissa tunnistetaan ihmisten kasvavat yksilölliset tarpeet ja toiveet tehdä ostokset omalla tavallaan.

− Esimerkiksi monet iäkkäät ja syrjäseudulla asuvat saattavat olla jopa täysin riippuvaisia kuljetuspalvelusta. Toiset taas haluavat noutaa ostokset itse. Tulevaisuudessa meillä saattaa olla ruokakaupoissa drive in -kaistoja, joista voit napata tilaamasi ruokalaatikot tai kaupan omaa take away -ruokaa, sanoo Heidi Jungar.

Elämyksiä, autonlatausta ja sesonkitapahtumia

Tulevaisuuden ruokakaupat tulevat tarjoamaan elämyksiä ja helppoutta arkeen: huolto-, korjaus- ja kierrätysmahdollisuuksia, sähköautonlatauspisteitä, visuaalisia ruoka- ja juomaosastoja, digitaalisia neuvontapisteitä, sesonkitapahtumia, kaupan yrttikasvattamoja, oman panimon kahveja ja oluita.

Monia näistä löytyy jo esimerkiksi Tammiston K-Citymarketista, joka valittiin IGD:n vuoden 2022 Must see stores -listalle.

Myös sääntelyn purkaminen parantaisi ja lisäisi palveluja. Kaupan liiton kuluttajakyselyn mukaan lähes 70 prosenttia suomalaista kokee, että itsehoitolääkkeiden myyminen ruokakaupoissa helpottaisi arkea, ja Päivittäistavarakauppa ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan mietoja viinejä ruokakauppoihin toivoisi 65 prosenttia suomalaisista.

− Etenkin haja-asutusalueiden asukkaat hyötyisivät paljon, jos voisimme myydä ruokakaupoissa myös apteekkituotteita ja viinejä, sanoo Heidi Jungar.

Lisää lähiruokaa ja kiertotaloustuotteita

Kyselyt osoittavat, että kotimaisen ruoan arvostus pysyy tulevaisuudessakin korkealla, ja lähituotteiden valikoima kasvaa ruokakaupoissa. Myös kiertotaloustuotteiden eli hävikkiraaka-aineista valmistettujen tuotteiden valikoima kasvaa.

Tällä hetkellä K-ruokakaupoissa myytävästä ruoasta lähes 80 prosenttia on kotimaista. K-ruokakaupoissa on myös Suomen laajin paikallistuotteiden valikoima: yhteensä noin 50 000 − 60 000 lähituotetta. K-ryhmän Ruokailmiöt 2023 -kyselytutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista uskoo suosivansa jatkossa entistä enemmän kotimaista ruokaa ja lähituotteita.

− Suomalaiset tiedostavat, että kotimaisen ruoan suosiminen vahvistaa myös huoltovarmuuttamme, sanoo Heidi Jungar.

Kaupasta sähköä myös koteihin?

Ekologiset ratkaisut ovat itsestäänselviä ominaisuuksia tulevaisuuden ruokakaupoissa. Asiakkaille tarjotaan esimerkiksi uusia tapoja kierrättää pulloja ja uudelleen käyttää pakkauksia, ja kauppojen omat yrttiviljelmät yleistyvät. Kaupat pystyvät myös hyödyntämään omaa energiantuotantoaan.

K-ryhmän tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2025. Kaikkien K-kauppojen kylmälaitteet uusitaan ovellisiksi, ja nyt jo osassa K-ruokakauppoja kylmälaitteiden tuottamaa hukkalämpöä hyödynnetään kaupan lämmityksessä. Tulevaisuudessa hukkaenergialla saatetaan lämmittää myös koteja, ja ruokakauppa voisi olla osa paikallista energiantuotantoa, visioi K-ryhmän talotekniikkapäällikkö Antti Kokkonen.

Myös hävikkiä pystytään tulevaisuudessa ehkäisemään nykyistäkin tehokkaammin.

− Tämän mahdollistavat muun muassa älykkäät tilausjärjestelmät, jotka ennakoivat kysyntää entistä tarkemmin ja reaaliaikaisemmin, kertoo Heidi Jungar.

JULKAISTU   28.3.2023TEKSTI   Mirja AarnioKUVAT   Getty Images

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?