1. Opi sanomaan ei

Älä kahmi liikaa tekemistä vapaa-ajallesi ja yritä muistaa rajasi myös töissä. Oman ajankäytön hallintaan kannattaa kiinnittää huomiota. Vuorokaudessa on 24 tuntia, myös joulun aikana.

2. Lepää tarpeeksi

Väsymys on usein monien syiden summa. Järjestä aikaa nukkumiselle ja levolle. Jos nukkuminen jää tai nukut ylipäänsä huonosti, muista, että myös aikuisille järjestetään unikouluja. Naiset, huomioittehan rautapitoisuutenne erityisesti kuukautisten aikana!

3. Muista pitkät viikonloput

Joulun aikana useimmilla on muutama ylimääräinen lomapäivä, yritä käyttää osa lomasta leväten ja akkujasi ladaten. Muista kuitenkin, että pitkät viikonloput: perjantai, lauantai, sunnuntai ja maanantai ovat äärettömän tehokas keino irrottautua ruuhkavuosien arjesta. Jos mahdollista, lyhennä yhtäjaksoista lomakautta ja pidä aina välillä pitkiä viikonloppuja.

4. Huolehdi itsestäsi

Valon vähyys ei nostata mielialaa. Se perustuu täysin ihmisen fysiologiaan. Valo aktivoi käpyrauhasta, joka puolestaan tuottaa melatoniinia. Kun melatoniinin määrä vähenee vähävaloisena vuodenaikana, uni-valverytmi menee helpommin sekaisin.

On tärkeää ottaa kaikki keinot käyttöön! Yritä saada arkeesi mahtumaan nämä hyvät, tutut asiat: riittävästi lepoa, liikuntaa ja monipuolista ravintoa. Huolehdi itsestäsi ja kiinnitä erityistä huomiota arkesi hyviin asioihin. Sinä itse olet tärkeä!

Asiantuntijana työterveyslääkäri Toni Vänni Terveystalosta