Onko sinun tuleva rakkain talvilajisi ringette, jääkiekko, jääpallo, taitoluistelu, pikaluistelu tai retkiluistelu?

Isot lihakset työssä

Liikuntamuotona luisteluun kiteytyvät kaikki hyvän kunnon osatekijät. Se panee sydän- ja verenkiertoelimistön sekä lihakset töihin ja auttaa kehittämään koordinaatiota.

– Riippuu intensiteetistä, matkasta, määrästä ja lajista, mitkä seikat korostuvat. Luistelu on kuitenkin kokonaisvaltainen harrastus, Tapparan taitoluisteluvalmentaja Susanna Haarala tiivistää.

– Vaikka esimerkiksi taitoluistelu näyttää matalatehoiselta urheilulta, sykemittarit osoittavat, että koko ajan mennään reippaasti vauhtikestävyyden puolella. Erityisen tehokasta liikuntaa luistelu on sen vuoksi, että siinä isot lihakset tekevät työtä.

Vaihtelevaa treeniä kolmessa vartissa

Luistimet jalassa voi liikkua ja urheilla läpi elämänsä.

– Ikääntyvillekin luistelu on hyvää harjoitusta siinä mielessä, että harrastus kehittää tasapainoa ja ehkäisee näin riskiä kaatua ja saada vammoja muissa arjen askareissa. Luistellessa pää, polvet, kyynärpäät ja ranteet kannattaa tietenkin suojata varusteilla, Susanna Haarala muistuttaa.

Kolmen vartin tehokas luistelu käy hyvästä harjoitustuokiosta. Jos haluaa kehittyä, tavoitteeksi voi ottaa kolme viikkokertaa. Harjoituksen tehoa, pituutta ja suorituspaikkaa on hyvä vaihdella. Hallin voi kokeeksi vaihtaa järven jääksi.

Hiihto, ja varsinkin luisteluhiihto, on hyvä tukeva liikuntamuoto luistelulle. Kesäisin voi vetää jalkaan rullaluistimet.

Kuntosaliharjoittelu antaa hyvät edellytykset turvalliselle luisteluharrastukselle. Lihashuollossa kannattaa keskittyä eritoten reiden lähentäjiin ja loitontajiin sekä keskivartalon lihaksiin.

Oikea asento tuo tehot

Tottunutkin liikkuja saa helposti reiden loitontajat ja lähentäjät kipeiksi ensimmäisiä kertoja luistellessaan. Paikat kuormittuvat, koska liike on erilaista esimerkiksi juoksuun verrattuna.

Luistelussa on säilytettävä tietty rauhallisuus, sillä terät jalassa ei juosta. Silloin jalat voivat kyllä viuhtoa kiivasta vauhtia, mutta mitään ei tapahdu. Potku on tehtävä maltilla loppuun saakka.

– Luistelussa potkuliike lähtee sivulle koko terän mitalla ja asento jää alhaalle, jolloin polveen tulee kulmaa. Lisäksi kehon painoa on osattava siirtää jalalta toiselle niin, ettei luistimen päällä olla kuitenkaan etu- tai takapainoisesti. Pitkän liu’un säilyttäminen yhdellä jalalla rassaa reittä mukavasti, Susanna Haarala kuvailee.

Nopeasti ja matalalta

Myös ylävartalon lihakset tulee saada pelaamaan oikealla tavalla. Niiden tulisi toimia rennosti liikkeen mukana, ja esimerkiksi kädet liikkuvat liu’un suuntaisesti. Hyvät keskivartalon lihakset auttavat niin luistelussa kuin monessa muussakin lajissa.

Hyvä tekniikka tekee muun muassa kaarreluistelusta nautintoa. Siinäkin pätevät samat lainalaisuudet, eli asennon on oltava riittävän matala. Lisäksi on uskallettava nojata kaaren suuntaan ja osattava siirrellä painoa jalalta toisella.

– Vaikka periaatteet ovat samoja, eri luistelulajeissa tekniikat vaihtelevat jonkin verran. Silti taitoluistelutyttöjä on siirtynyt lätkän ja ringeten pariin, ja taitoluistelihan Esa Tikkanenkin nuoruudessaan, taitoluisteluvalmentaja juttelee.

– Taitoa on sekin, että hallitsee luistimen erilaisilla alustoilla. Sileällä hallijäällä pitkän liu’un säilyttäminen on haaste. Luonnonjäällä kitka lisää kuormittavuutta, ja liu’un eteen on tehtävä enemmän töitä.

Lue lisää talviliikunnasta