1. Suomalainen fustra

Fustra on suomalainen niska- ja selkävaivojen selättämiseksi kehitetty harjoitusmetodi. Fustran avulla pyritään parantamaan lihastasapainoa, notkeutta ja kehonhallintaa. Harjoitteilla voidaan kehittää myös monissa palloilulajeissa tarvittavia ominaisuuksia.

Harjoittelussa voidaan hyödyntää esimerkiksi kuntopalloa, käsipainoja, crosstraineria tai voimistelukeppiä. Liikkeet on tehtävä hyvässä asennossa ja teknisesti virheettömästi.

2. Monen lajin crossfit

Crossfit yhdistää painonnoston, voimistelun ja pikajuoksun yhdeksi lajiksi. Monipuolinen treeni kehittää niin lihasvoimaa, kestävyyttä, nopeutta kuin notkeuttakin.

Välineinä käytetään muun muassa työkoneiden jättimäisiä renkaita, vapaita painoja ja telinevoimisteluvälineitä. Liikkeet tehdään kovalla intensiteetillä, mutta treenin rasittavuutta voidaan säädellä kuntotason mukaan.

Halukkaat pääsevät lajissa myös kisaamaan.

3. Rauhallinen balletone

Balletone on kuntokeskuksissa harrastettava ryhmäliikuntamuoto, joka yhdistää klassisen baletin, pilateksen ja joogan. Rauhallisesti mutta tehokkaasti tehtävät liikkeet yhdistyvät toisiinsa muodostaen eheän treenin.

Balletone kehittää kehon syviä lihaksia, tasapainoa, ryhtiä ja notkeutta sekä vähentää stressiä.

4. Rentouttava saunajooga

Saunajooga tapahtuu nimensä mukaisesti 50-asteisen saunan lauteilla istuen. Harjoitustunti koostuu kuudesta liikkeestä, jotka vahvistavat ja notkistavat kehoa ja sen liikekieltä.

Saunajooga rentouttaa perinteisen joogan tavoin niin kehoa kuin mieltäkin ja tehostaa aineenvaihduntaa.