K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Näin valitset  lasten kengät

Näin valitset lasten kengät

Pukeutuminen
Lasten kengät valitaan rakkaudella ja tarkasti. Tiesitkö, että ensiaskelkengät ja koululaisen kengät eroavat toisistaan jopa 6 millimetrin kasvunvarassa?

A. Lasten kenkien kasvunvara?

Osta lasten kengät niin, että niissä on sopivasti kasvuvaraa nopeaankin kasvuun. Eri ikäisenä tilan tarve on kuitenkin erilainen.

Kun mietit, mitkä koot valitset ostoskoriin, jätä varaa:

  • ensiaskelkenkiin 9–12 mm
  • leikki-ikäisen kenkiin 1,2–1,5 cm
  • koululaiselle 1,5 cm.

Jätä lisäksi kaikissa kasvuvaiheissa lasten kenkiin käyntivaraa 5 mm.

Liian isot lasten kengät eivät tue jalkaa riittävästi ja voivat vaikeuttaa lapsen liikkumista.

B. Näin mittaat oikeat koot

Mittaa molemmat jalat lapsen seisoessa. Jalka kannattaa mitata illalla sillä silloin se on keskimäärin kolme millimetriä pidempi ja päkiästä jopa sentin leveämpi kuin aamulla.

Huomioi jalan pituuden lisäksi myös sen leveys ja ympärysmitta. Leveälle jalalle tarvitaan riittävästi laajuutta, kapealle jalalle taas riittävästi tukevuutta. Kun tulee tenkkapoo, etkä ole varma, oikean malliset lasten kengät löytyvät asiantuntevan myyjän avulla.

Sovita kengät molempiin jalkoihin, koska jalat ovat usein hieman eripituiset. Kokeile lasten kenkien sopivuutta myös kävellen.

Oikeat koot ovat tärkeät, sillä lapsen kengät eivät saa uutenakaan puristaa mistään.

C. Tarkkuutta kenkien valitsemiseen

Joidenkin tuoreiden selvitysten mukaan jopa 80 prosentilla lapsista on vääränkokoiset jalkineet. Noin 50 prosentilla on liian pienet kengät. Vääränkokoiset jalkineet aiheuttavat vaivaisenluita, tasapaino-ongelmia ja kynsivaivoja. Ne myös vaikuttavat kasvavan jalkaterän ja varpaiden rakenteisiin sekä liikkumiseen.

Liian pienet kengät saavat varpaat kippuraan ja saattavat aiheuttaa vaivaisenluita ja vasaravarpaita, jolloin päkiänivelet helposti yliojentuvat. Pienet kengät painavat varpaita kippuraan, ja tämä aiheuttaa myös sen, että kynnet voivat alkaa kasvamaan sisäänpäin.

Jos lapsen jalkine on liian kapea tulee askelluksesta epävakaa. Huonosta askelluksesta voi myöhemmin seurata tuki- ja liikuntaelinvaivoja.

Myös liian iso jalkine on huono, sillä jalka liukuu kengät sisällä ja varpaat työntyvät koukkuun. Myös jalkaterän ympärys tulee mitata, sillä lasten jalat kehittyvät eri tahtiin.

D. Osta omat kengät!

Suositus on, ettei lapsi käyttäisi toisen lapsen käyttämiä kenkiä. Poikkeuksena ovat kumisaappaat.

Aiemmalla käyttäjällä voi olla toisenlainen jalan rakenne, johon kengät ovat muotoutuneet. Lapsen jalka lujittuu vasta noin kuuden vuoden iässä.

Lue lisää lasten kengistä

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 31 ) Ei ( 1 )
Tyyli
Ihmiset
Koti
Hyvinvointi
Niksi-Pirkka
Liesituulettimen suodatin puhtaaksi
Kun astianpesukone vaatii tehopuhdistusta, ja joudut käyttämään tujumpia pesuaineita, laita metallinen liesituulettimen suodatin koneeseen mukaan. Saat samoilla tehoaineilla suodattimeen kertyneen rasvan ja lian vaivatta pois.
2 0 0
Kestokassista istuinalusta
Unohtuiko istuinalusta laavulle tai ulkojäämatsiin mentäessä? Nappaa autosta kauppakassi. Taitellusta kestokassista saa paksun ja kosteutta hylkivän istuinalustan.
0 0 0
Vauvaperheen pyykkipulma
Ripusta vauvojen bodyt haaranepparien avulla roikkumaan pyykkinaurulle. Säästät tilaa, eikä bodyyn jää rantua pyykkinarusta.
0 0 0
Huppari sukkatelineeseen
Huppari kuivuu nopeammin, kun laitat sen alahelmastaan kiinni sukankuivaustelineeseen ja vedät hupun kangaskerrokset erilleen.
0 2 0
Tarraako lumi kiinni lapioon?
Suihkuta kenkijen kosteussuojaa lumikolaan ja lapioon, niin kostea lumi ei takerru kiinni ja irtoaa työvälineistä.
0 1 0
Nopea kananmuna
Lorauta vähän vettä pieneen kulhoon. Riko kananmuna ja sekoita se suolaripauksen kanssa veteen. Laita kulho mikroaaltouuniin puoleksitoista minuutiksi. Sekoita välillä, jos kypsyminen alkaa reunoista. Munakokkelia halutessa lisää vettä vähän enemmin. Jos haluat ruokaisamman version, pilko joukkoon nakki. Sopii leivälle, perunan lisukkeeksi, salaattiin tai välipalaksi.
0 0 0