Patja nukkujan mukaan

Hanki hyvä patja ja sijauspatja. Nyrkkisääntönä kevyt nukkuja tarvitsee pehmeän vuoteen ja painava nukkuja kiinteän. Harteikkaan tai lanteikkaan kannattaa valita vyöhykejousitettu patja, joka myötäilee vartaloa hartioiden ja lantion kohdalta.

Jos nukut kyljelläsi, hartioittesi on upottava patjaan. Jos nukut selälläsi, patjan on koskettava alaselkää.

Sijauspatja antaa vuoteelle pintapehmeyttä. Perusvaahtopehmusteinen sijauspatja sopii kevyelle. Viskoelastinen sijauspatja muotoutuu kehon painon ja muodon mukaan, se sopii keskipainoiselle tai painavalle nukkujalle. Korkea sijauspatja sopii erityisesti notkoselkäiselle tai kapeavyötäröiselle nukkujalle.

Tyyny ja peitto – sijoita uneen

Satsaa myös itsellesi sopivaan tyynyyn ja peittoon. Oikean korkuisella tyynyllä niska ja selkäranka ovat suorassa, luonnollisessa ja rennossa asennossa.

Kyljellään nukkujan, leveäharteisen ja kiinteällä patjalla nukkujan kannattaa valita korkea tyyny. Selällään nukkujan, kapeaharteisen ja pehmeällä patjalla nukkujan niskaa ja päätä tukee matalampi tyyny.

Muotoiltu tyyny sopii esimerkiksi niille, joiden pää tai niska tarvitsevat erityistukea esimerkiksi niskaongelmien vuoksi. Muotoiltuja tyynyjä saa eri korkuisina ja muotoisina.

Onko tyynysi liian vanha?

Pöyhi tyynyä ja peitettä päivittäin ja tuuleta niitä ulkona kerran viikossa. Pese tyyny 2-3 kertaa ja peite 1-2 kertaa vuodessa pesuohjeen mukaan. Tyyny tulisi vaihtaa uuteen noin kahden, peite noin neljän vuoden välein.

Patja pysyy raikkaana, kun imuroit sitä silloin tällöin. Tuuleta ja imuroi myös sijauspatjaa säännöllisesti, mattopiiskan käyttö on kielletty! Käännä sijauspatjaa säännöllisesti sekä ylösalaisin että pituussuunnassa, näin pidennät sen ikää.

Jos sijauspatjassa on irrotettava päällinen, pese sitä tarpeen mukaan. Ohut sijauspatjansuoja pidentää sijauspatjan ikää ja pitää vuoteen raikkaampana.

Tuuleta sänky ja tekstiilit

Anna vuoteen tuulettua puolisen tuntia ennen sijaamista, jolloin nukkujasta imeytynyt kosteus haihtuu pois. Tuuleta välillä vuodevaatteita ja ravistele samalla.

Vaihda tyynyliina viikon tai parin välein, lakanat hieman harvemmin. Mikäli nukut ilman yöasua, vaihda lakanat useammin hikesi imeytyessä suoraan niihin yöasun sijaan. Allergisen tai runsaasti hikoilevan lakanat kannattaa vaihtaa useammin.