Niksi-Pirkka sticker

Pirkka-viineistä tuli ilmiö

Ennen kuin Pirkka-viiniä oli edes olemassa, sitä epäiltiin viinipiireissä. Kun juomasta tuli totta, se olikin kohuttu hitti. Miten tämä tapahtui?

VIINIPIIREISSÄ KAUPAN OMILLA merkeillä tehtyihin viineihin on perinteisesti suhtauduttu varauksella. Ajatus on ollut, että laatuviinit löytyvät jostakin ihan muualta.  Kun Pirkka-viinit sitten vuonna 2019 tulivat myyntiin Alkoon, asiantuntijat ylistivät viinien korkeaa laatua ja viinikansa osti hyllyt tyhjiksi. Pirkka-viineistä tuli yhtäkkiä ilmiö. Mitä ihmettä tapahtui? – Meillähän oli Pirkka-viinit olemassa jo vuosia ennen lanseerausta. Viinit olivat Kespron valitsemia tuotteita K-ryhmän eri tilaisuuksiin. Saimme niistä jatkuvasti kiitosta. Meiltä kyseltiin, voisiko näitä ostaa Alkosta, kertoo Vesa Kaukjärvi, Kespron alkoholituotteista vastaava tuotepäällikkö.

– Omaan käyttöön tuoduista viineistä saamamme palaute rohkaisi meitä kokeilemaan, miten kuluttajat ottaisivat ne vastaan. Päätimme laittaa samppanjan, barolon ja amaronen Alkon tilausvalikoimaan. Tiesimme, että ne ovat hyviä viinejä, edustavat maidensa ja alueidensa klassikkotyylejä ja ovat kategoriassaan laadukkaita. Viinien tuottajat olivat Kesprolle tuttuja jo ennestään. Heidän kanssa oli tehty yhteistyötä ja tuotteita tuotu ravintoloiden käyttöön. Seuraava askel oli hinnoitella viinit kuluttajaystävällisesti ja tuoda ne viininystävien saataville. – Sen suurempaa strategiaa meillä ei ollut, Kaukjärvi sanoo.

Viidakkorumpu soi

Kun viinikirjoittajat pääsivät maistamaan uutuusviinejä, soraääniä ei kuulunut. Palaute oli kauttaaltaan ylistävää: ”Rima on vedetty korkealle ja tarjolle tuodaan huippuja, jotka ovat eurooppalaisten viinien kärkikastia”, ”On laatuunsa nähden naurettavan halpa”.

Asiantuntijoiden kehujen myötä viinit myytiin nopeasti loppuun. Mainontaa ei ollut, vaan maine kulki suusta suuhun. – Menekki tuli jopa vähän yllättäen, kun viinit olivat hieman korkeammassa hintakategoriassa, noin 30 eurosta yli 40 euroon. Kuluttajat olivat kuitenkin uteliaita maistamaan viinejä, joista puhutaan. Kokeilunhalu muuttui hyväksi kokemukseksi, ja viiniä ostettiin uudestaan, Kaukjärvi sanoo.

"Huippuviinien tuominen Pirkka-brändin alla Alkoon myytäväksi on hauska veto. – Mistään arkisista kyykkyviineistä ei ole kysymys.” HS 6.2.2019

Pirkka-viinien kohderyhmäksi oli mietitty viininystäviä, jotka haluavat nauttia ruokapöydässä hyvää viiniä. Ruoan ja viinin yhdistämistä pidettiin tärkeänä, siitä Kespro onkin hankkinut vuosien kokemuksen yhteistyössä ruoka-ravintoloiden kanssa.– Olemme hyvin kartalla siitä, mitä ravintolamaailmassa tapahtuu. Tällä hetkellä trendaavat viileiden alueiden viinit, roseet ja vastuulliset viinit.

Valkoviineiltä kaivataan hapokkuutta, raikkautta ja puhtautta, punaviineiltä ryhdikkyyttä, tasapainoisuutta ja runsaita aromeja. Ravintolat hakevat enemmän erikoisuuksia, Alkossa kuluttajat tuntuvat suosivan klassisia rypälelajikkeita, Vesa Kaukjärvi listaa. 

Hitaasti mutta varmasti

Nyt Pirkka-viinejä on Alkon valikoimassa yhteensä kuusi, tuoreimmat tuttavuudet ovat valkoiset riesling, roero arneis ja chablis. Kaikki ovat Alkon vakiovalikoimassa ja saatavilla verkkokaupassa, barolo ja samppanja myös laajasti Alkon myymälän hyllyillä. Kevään aikana valikoimaan on tulossa ripasso Pohjois-Italiasta ja roseeviini Ranskan Provencesta. – Nyt olemme varautuneet siihen, että viinejä riittää kiinnostuneille. Tähän asti pahin kompastuskivi on ollut varastojen väliaikainen ehtyminen. Pääsimme korjaamaan lanseerauksen jälkeisen tilanteen suhteellisen nopeasti.

BAROLO-VARASTOT pääsivät kuitenkin ehtymään uudelleen jouluna 2020, vaikka oli odotettavissa, että poikkeuksellisen vuoden jälkeen panostetaan joulupöytään. Jouluna viinejä myytiin paljon, kertoo Kaukjärvi.Kespron tavoitteena on tuoda markkinoille vuosittain 2–3 uutta Pirkka-viiniä. Tarjolle tuodaan jatkossakin maidensa ja alueidensa premium-viinejä, joiden hinta-laatusuhde on mahdollisimman kilpailukykyinen. – Olemme tuoneet viinejä markkinoille melko verkkaiseen tahtiin ja halunneet varmistaa, että kaikki menee putkeen. Viinit on otettu hyvin vastaan eikä laadunkaan kanssa ole tullut ongelmia eteen. Tästä on hyvä jatkaa.

Viini istuu ruokapöytään

  • Pirkka Champagne Grand Prestige, Ranska, Champagne, 42,70 € Sopii juhlien aperitiiviksi ja keveiden kala- ja äyriäisruokien seuraan. 
  • Pirkka Organic Riesling 2019, Saksa, Rheinhessen, 13,89 € Monikäyttöinen valkoviini, joka sopii nautiskeluun, paistetun vaalean kalan ja erilaisten salaattien kera.
  • Pirkka Roero Arneis DOCG 2018, Italia, Piemonte, DOCG Roero Arneis, 15,00 € Valkoviini keveiden alkuruokien, merellisten pastojen, kala-annosten ja raikkaiden äyriäisruokien seuraan.
  • __Pirkka Chablis Vieilles Viegnes 2018, Ranska, Bourgogne, Chablis  AOC, 24,99 __€ Valkoviini runsaammille kala- ja äyriäisruoille. Voikastikkeiden, vaalean lihan ja keveiden juustojen seuraan.
  • Pirkka Barolo DOCG Riserva 2013, Italia, Piemonte, Barolo DOCG, 29,97 € Punaviini tummille liharuoille, riistalle ja punaiselle lihalle. Risottojen ja kehittyneiden, kovien juustojen seuraan.
  • Pirkka Amarone Della Valpolicella  DOCG Classico 2015, Italia, Veneto, Valpolicella DOCG Classico, 37,70 € Punaviini tummille liha-, riista- ja pataruoille. Sopii kypsien, suolaisten juustojen kanssa sekä nautiskeluun.
JULKAISTU   2.3.2021TEKSTI   Satu KärkiKUVAT   Antti Vettenranta

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?