Pyöräilyn ilosanoma on selkeä: pyöräillä voi lähes jokainen. Jos kuntoilu on esimerkiksi elämän ruuhkavuosien aikana jäänyt taka-alalle, kuntoilu on armollista aloittaa uudelleen pyöräilemällä.

– Jokainen voi ajaa niin kuin tykkää: rauhassa, reippaasti tai intervalliharjoituksia spurttailemalla. Toisin kuin esimerkiksi juoksu, pyöräily ei rasita niveliä ja sopii kaikille kuntotasoon, ikään tai sukupuoleen katsomatta, sanoo polkupyörien tuotepäällikkö Jukka Pinola Intersport Finlandista.

Aerobisena liikuntana polkupyöräily parantaa sydämen ja koko verenkiertoelimistön suorituskykyä. Monille muille lajeille tyypilliset urheiluvammat ovat pyöräilyssä harvinaisia. Kuntoilun lisäksi polkupyörän selässä elämästä aukeaa uusi puoli, joka hellii arjen kiireessä helposti rasittuvaa mieltä.

– Pyöräilijän ei tarvitse seistä ruuhkissa, vaan matkoista voi nautiskella. Kun linnut visertävät ja pyörällä pääsee poikkeamaan jokirantoihin ja metsäpoluille, kodin lähiympäristökin alkaa avautua aivan uudenlaisena.

Tasaista tahtia hyvään elämään

Pyöräily on helppo tapa kohottaa kuntoa ja edistää terveyttä. Jo puolen tunnin pyöräily usempana päivänä viikossa vähentää riskiä sairastua sydän -ja verisuonitauteihin. Terveyshyöty kiteytyy siihen, että pyörällä sotkiessa erityisesti suuret reisilihakset joutuvat koetukselle.

–Mitä suurempi lihas on työssä, sitä enemmän se tarvitsee happea ja sitä suuremmalle rasitukselle sydän- ja hengityselimistö joutuu, Tampereella toimivan UKK-instituutin liikuntasuunnittelija Katriina Ojala kertoo.

Instituutin määritelmissä kuntoilu muuttuu terveysliikunnaksi, kun sitä harrastaa reippaasti kaksi ja puoli tuntia viikossa. Tämä tarkoittaa sitä, että hyvän fiiliksen lisäksi liikunta tuo mukanaan terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Esimerkiksi reilun kahden viikon pyöräilyn jälkeen jalkojen lihasvoima alkaa parantua, kahdessa kuukaudessa lepoverenkierto- ja syke laskea ja viimeistään kuudessa kuukaudessa hyvän HDL-kolestrolin määrä nousta.

– Vaikka hyödyt alkavat periaatteessa heti, fysiologisten hyötyjen saaminen edellyttää tasaisia toistoja ja kehon ärsytystä useamman kerran viikossa.

Tavallinen kuntoilija pääsee hyvin alkuun sillä, että polkee pyörällä leppoisasti töihin ja reippaasti takaisin sekä puristaa kotiin saavuttuaan parin kierroksen kuntopiirin.

–Pyörälenkistä saa helposti tehtyä hieman pidemmänkin, sillä maaston vaihtelut tuovat harjoitteluun luonnostaan intervallimaisuutta. Ylämäet rasittavat enemmän, mutta vastaavasti alamäissä saa levätä.

Lue lisää polkupyöristä