autojuttu

Sähköä, kaasua, bensaa vai dieseliä?

Tulevaisuuden autot kulkevat monella eri käyttövoimalla. Jo nyt autoilijan kannattaa miettiä, mikä käyttövoima sopii omiin tarpeisiin parhaiten tällä hetkellä, ja mikä olisi ympäristöpäästöjen kannalta sopivin vaihtoehto.

Bensiiniauto

Bensiinillä käyvä auto on edelleen perusmalli, johon muita verrataan. Sen etuina ovat laaja mallivalikoima, suhteellisen pitkä toimintamatka sekä tankkausasemien laaja verkosto missä tahansa maailmassa.

Bensiinimoottorilla toimivan auton voi myös halutessaan muuntaa myöhemmin kaasuautoksi.

Ennakoivan ajotavan omaavan kuljettajan käsissä uusi bensa-auto on monipuolinen ja energiatehokas joka paikan kulkupeli.

Dieselin ja bensiinin polttoainehinnat ovat melko lähellä toisiaan, mutta bensiiniautoilija hyötyy jonkun verran dieselautoa alhaisemmasta ajoneuvoverosta, koska bensiiniautosta ei tarvitse maksaa käyttövoimaveroa.

YMPÄRISTÖ Uusi bensa-auto on ympäristön kannalta aina vanhaa autoa parempi vaihtoehto. Uusien bensiinimoottorien hyötysuhde on aiempaa parempi, ja pienentyneet iskutilavuudet ovat tehneet bensa-auton energiankäytöstä entistä järkevämpää.

Esimerkiksi bensiiniautojen polttoaineen kulutus on laskenut huomattavasti.

KENELLE? Bensiinistä energiansa ammentava auto sopii ihmiselle, joka ajaa kohtuullisesti, melko paljon kaupungissa mutta tarvitsee autoa välillä pitkillekin ajomatkoille.

Dieselauto

Dieselauton ehdoton valtti on sen pitkä toimintamatka. Moottorin hyvän hyötysuhteen ansiosta dieselauton litramääräinen kulutus pysyy pienenä, ja yhdellä täydellä tankilla ajaa hieman automallista riippuen lähestulkoon Suomen päästä päähän.

Euroopan markkinoilla dieselpolttoaineella on ollut pitkään vahva jalansija, minkä vuoksi bensa-auton tavoin tiheä tankkausverkosto helpottaa pitkiä matkoja ajavan elämää. Uudet dieselillä toimivat autot ovat jopa bensiinikäyttöisiä autoja puhtaampia ja hiilidioksidipäästöiltään pienempiä.

YMPÄRISTÖ Diesel on ympäristön kannalta hyvä vaihtoehto erityisesti silloin, jos käytössä on uusiutuva diesel. Esimerkiksi suomalainen Neste myy kotimaista Neste MY uusiutuvaa dieseliä, joka on kokonaan jätteistä ja tähteistä valmistettua. Näin polttoaine on täysin uusiutuvaa.

Ajamalla autolla, jossa on uusi EURO6-luokan dieselmoottori ja käyttämällä auton polttoaineena toisen sukupolven uusiutuvaa dieseliä autoilijan ympäristöjalanjälki on sähköautoa pienempi kokonaispäästökuormaltaan.

KENELLE? Uusi dieselauto on oiva valinta paljon, vuodessa yli 20 tuhatta kilometriä ajavalle. Uudet uusiutuvat dieselit mahdollistavat uusien ja vanhojen dieselautojen hiilidioksidipäästöjen radikaalin pienentämisen.

Sähköauto

Sähköauto on mukava ajettava. Sen moottorin koko vääntömömentti on käytössä heti pedaalin painuessa kohti lattiaa.

Sähkö on edullista muihin polttoaineisiin verrattuna, joten sen käyttökustannukset jäävät alhaisiksi. Sadalla kilometrillä käytetty energian kustannus on vain noin kaksi euroa*.

Monissa kaupoissa ja parkkihalleissa on sähköauton latauspisteitä. Sähköauton suurin rajoite toistaiseksi on auton akkujen kapasiteetin rajallisuus.

Osa kalleimmista sähköautoista saavuttaa jo yli 500 kilometrin toimintamatkan, mutta tämä on vasta noin puolet dieselauton toimintamatkasta. Keskihintaisten sähköautojen toimintamatka on noin 200–300 kilometriä.

Lisäksi sähköauton hankintahinta on vielä verrattain korkea.

YMPÄRISTÖ Jos sähkö on tuotettu esimerkiksi vesi-, tuuli-, aurinko-tai ydinvoimalla, auto on käytössä CO₂-päästöistä vapaa. Auton valmistaminen vaatii kuitenkin noin 20 prosenttia enemmän energiaa kuin polttomoottoriauto akkujen valmistuksen takia.

KENELLE? Ympäristötietoiselle autoilijalle, joka ajaa pääasiassa lyhyitä matkoja kaupungissa ja voi ladata auton akun omaan arkeen sopivalla tavalla.

  • Arvio perustuu laskelmaan, jossa sähkön hinta siirtomaksuineen on 12,85 snt/kwh ja sähköauto kuluttaa 15,9 kwh/100 km.

Kaasuauto

Kaasuauto käyttää fossiilista maakaasua tai jätteestä tehtyä biokaasua. Kaasuauton ympäristöjalanjälki on pieni: tekniikka ja valmistustapa ovat samat kuin polttomoottoriautoissa, toimintamatka on hyvä ja päästöt maltilliset.

Etelä-Suomessa kaasuasemia on paljon, mutta käytännössä Oulun pohjoispuolella kaasuautoa ei vielä voi tankata, vaikka verkosto laajenee jatkuvasti. Kaasuautoissa on kuitenkin myös bensasäiliö, joten niillä voi ajaa kohteisiin, joissa ei voi tankata kaasua.

YMPÄRISTÖ Kaasu on ekologinen valinta: jo bensan korvaaminen Suomeen tuotavalla maakaasulla leikkaa CO₂-päästöjä noin 20 prosenttia. Käyttämällä maatalouden ja elintarviketeollisuuden jätteistä ja jätevedestä valmistettavaa biokaasua nettopäästöt putoavat lähelle nollaa.

Biokaasu on suomalainen tuote, jota pystytään tuottamaan pienissäkin yksiköissä. Myös osa K-ruokakauppojen syötäväksi kelpaamattomasta hävikistä päätyy biokaasun valmistukseen.

KENELLE? Ympäristöä arvostavalle kuljettajalle, joka tarvitsee auton, jolla pääsee yhdellä tankkauksella pitkiäkin matkoja.

*Tekniset tiedot: Volkswagen.fi. Asiantuntija: johtava tutkija Juhani Laurikko, VTT:n moottorien ja ajoneuvojen päästöt -tiimi *

JULKAISTU   3.4.2019TEKSTI   Juho PaavolaKUVAT   Janne Harju

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)