Niksi-Pirkka sticker

Sähköisempi suhde autoiluun

Täyssähköauto työsuhdeautona on valtion tuen ansiosta nyt monien ulottuvilla. Miten edullisesti sähköauton voi saada?

– Hiljainen, mukava ajaa, ympäristöystävällinen – ja taloudellisesti järkevä valinta. Näin kuopiolainen Jussi Kilpeläinen listaa täyssähköautonsa parhaita puolia. Hän hankki Volkswagen ID.3:n ensimmäiseksi työsuhdeautokseen syksyllä 2020. Valtion tuki laskee nyt täyssähköauton verotusarvoa 170 eurolla kuukaudessa riippumatta auton hinnasta.

Kaikki eivät saa työsuhdeautoa, mutta se ei myöskään ole vain huippupalkkaisten etuoikeus. Pieni täyssähköauto tulee edulliseksi: Volkswagen e-upin verotusarvo käyttöedulla on pienimmillään 245 euroa kuussa. Käytännössä verotusarvo tarkoittaa monille työsuhdeautoilijoille summaa, jonka he maksavat autosta palkassaan kuukausittain.

Autopolitiikka kuitenkin vaihtelee yrityksittäin. Palkasta voidaan vähentää myös verovähennyskelpoinen auton leasing-vuokra, joka vaikuttaa autoilijan maksamaan kokonaissummaan. Auton verotusarvon suuruuteen vaikuttavat auton hinta ja rekisteröintivuosi sekä autoedun muoto.

Käyttöedulla ajava työntekijä maksaa itse polttoaine- tai latauskustannukset, vapaa autoetu kattaa kaikki kulut. – Minulla on käyttöetu ja verotusarvoni on nyt 470 euroa kuukaudessa. Se on laskettu vuotuisen 20 000 ajokilometrin mukaan, Kilpeläinen kertoo. Kun Kilpeläisellä kului polttomoottoriauton bensiiniin aiemmin 150 euroa kuussa, sähköauton latauskulut ovat nyt 50 euroa. Sähköauton lataaminen työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä on verovapaata vuoteen 2025 asti. 

– Lataus onnistuu työpaikallani ja omakotitaloni pihassa. Lisäksi käyttämäni K-Citymarketin parkkipaikalla on laturi. Sähköautojen verotuen tavoite on maksimoida liikenteen päästövähennykset Suomessa. Samalla sähköautokanta laajenee pikkuhiljaa. Kun työsuhdeautoiksi otetut täyssähköautot poistuvat muutaman vuoden päästä leasing-käytöstä, ne siirtyvät käytettyjen autojen markkinoille.

Lue lisää sähköautoilusta:

JULKAISTU   27.4.2021TEKSTI   Hanna PesonenKUVAT   Tommi Mutikainen

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?