Perinteinen soutu

Soutu on hyvää mökkiliikuntaa. Se on hyvä tapa kehittää aerobista kuntoa ja kuluttaa kaloreita.

Soutaminen ei rasita lonkkien tai polvien lihaksia yhtä paljon kuin esimerkiksi juokseminen. Eniten soutu tuntuu alavartalon lihaksissa, mutta myös selässä ja ylävartalossa.

Soutunopeudella voit vaikuttaa lajin raskauteen. Aloita kevyellä soudulla ja tiivistä tahtia vähitellen.

Jos kuntoilu ei ole itsetarkoitus, voit nauttia rauhallisesta soudusta maisemia katsellen.

Oikea tekniikka estää selkää kipeytymästä. Iso osa soutuvoimasta lähtee jaloista, ja koko vartalo on liikkeessä mukana käsivedon aikana.

Pyydä kokenutta soutajaa tai melojaa avuksi tekniikan löytämisessä.

Liikunnallinen melonta

Melonta on kiva tapa nauttia luonnosta. Se on myös selkää vahvistava, lihasvoimaa ja hapenottokykyä kehittävä liikuntalaji.

Jos olet aloittelija, tutustu lajiin, sen tekniikkaan, varusteisiin ja turvallisuustaitoihin kurssilla.

Kysy lääkärin suositukset soutuun ja melontaan, jos sinulla on jokin selkäsairaus.

Käytä veneillessä, soutaessa ja meloessa pelastusliivejä. Muista, että vesivyö ei ole pelastusliivi!

Lähde: Suomen melonta- ja soutuliitto

Mitä hyötyä on vesiliikunnasta? Lue tarkemmin täältä!

Kiinnostaako sittenkin uinti tai suppailu? Lue lajeista tarkemmin!