K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hyvää kuntoa uimalla

Hyvää kuntoa uimalla

Liikunta
Uinti on kivaa, vaivatonta ja hyvää liikuntaa. Oikealla tekniikalla hyödyt lajista enemmän.

Uinti parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja lihaskestävyyttä. Uimiseen riittää periaatteessa pelkkä uima-asu, mutta välineet tuovat harjoitteluun monipuolisuutta.

Uimalasien tai -maskin avulla näet myös veden alle ja maski estää veden menemisen nenään. Altaassa uidessa lasit tai maski suojaavat silmiä kloorivedeltä.

Räpylät tuovat uintiin lisää vauhtia, ja uimalauta saa jalat työskentelemään tehokkaammin. Jos nälkä kasvaa syödessä ja innostut pidempien matkojen avovesiuinnista, hanki märkäpuku. Se lämmittää ja kelluttaa.

Käsivetolevyt lisäävät käsien lihasvoimaa.

Tekniikkalaji

Kiinnitä huomioita hyvään uintiasentoon. Opettele hengittämään ulos kasvot veteen painettuna. Jos pidät päätä uidessa pystyssä, niskan ja yläselän lihakset menevät helposti jumiin.

Muista hyvä uintitekniikka, niin kestävyyskuntosi nousee nopeammin. Tekniikkaa voit hioa kuntoon esimerkiksi uima- ja tekniikkakouluissa.

Kunto kohenee, jos viihdyt vedessä vähintään 20–30 minuuttia kerrallaan ja hengästyt, eli saat nostettua sydämensykettä niin, että uinti tuntuu rasittavalta.

Onko uimataidossasi parantamisen varaa?

Uimahalleissa järjestetään tekniikkakouluja ja uimakouluja sekä lapsille että aikuisille. Älä arkaile mennä aikuisten uimakouluun. Siellä on muitakin!

Muista turvallisuus vedessä

Jos uimataitosi on heikko, liiku matalassa vedessä rannan suuntaisesti tai turvallisen lähellä rantaa. Vaikka uimataitosi olisi hyvä, älä lähde yksin uimaan pitkää matkaa syvään veteen. Älä hypi luonnonvesiin ennen kuin varmistat, että pinnan alla ei ole mitään vaarallista.

Vesijuoksu, -kävely tai -jumppa

Vedessä voi harrastaa esimerkiksi vesikävelyä tai -juoksua sekä jumppaa yksin, ryhmässä tai avustettuna.

Vesijumpata voi ilman välineitä tai välineiden kanssa. Se kohottaa tehokkaasti kuntoa ja helpottaa monien sairauksien oireita.

Vesijuoksu tai -voimistelu sopii hyvin myös ylipainoiselle liikkujalle.

Jos olet aloittelija, kokeile vesiliikuntaa ohjatusti ryhmässä. Fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja voi myös olla tukena aloittamisessa.

Vesikävelyn voit aloittaa vaikka ystävän kanssa yhdessä – se on kiva tapa vaihtaa kuulumisia. Apuvälineeksi tarvitset vesijuoksuvyön, joka helpottaa liikkumista.

Muista, että tekniikka on tärkeämpää kuin vauhti. Pidä asento pystyssä, pienessä etukenossa. Niska on pitkä ja katse noin metrin etuviistoon.

Rentouta vesijuoksussa hartiat ja tue vartaloa vatsalihaksilla. Nosta polvea tehokkaasti eteen ja ylös, samalla kun työnnät toista jalkaa alaspäin.

Pidä kyynärpäät koko ajan 90 asteen kulmassa sekä sormet ja ranne suorana. Kädet rytmittävät liikettä ja pysyvät vartalon vierellä. Vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä. Hengitä normaalisti.

Lue lisää uimisesta

Asiantuntija: Leena Pelkonen, Oulun Terveystalo; Lähde: UKK-Instituutti

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 20 ) Ei ( 2 )
Hyvinvointi
Koti
Tyyli
Ihmiset
Niksi-Pirkka
Viestilappuja joulukalenteriin
Paras joulukalenteri vuodesta toiseen on ristipistotyöni, johon olen tehnyt ristipistoin numerot 1-24. Jokaisen numeron kohdalle on ommeltu pieni punainen muovirengas. Näihin renkaisiin voi laittaa viestilappuja esim. "Kierrä käy kurkkaa eteisen nurkkaa" tai "Yllätys ei löydy purkista, vaan tuolin alle kurkista" jne. Perheenjäsenet saavat vuoropäivinä etsiä pienen yllätyksen.
25 50 0
Liukas pyyhenaulakko
Tappimaiset pyyhenaulakot ovat ehkä hienon näköisiä, mutta usein niin liukkaita, että pyyhkeet eivät niissä pysy. Pieni kumilenkki tapin ympärillä auttaa pyyhettä pysymään paikoillaan.
0 4 0
Pyykin lajittelu telineelle
Pyykin voi lajitella koneesta otettaessa kuivaustelineelle jokaiselle perheenjäsenelle omaan osastoonsa. Näin kaappiin siirtäminen sujuu nopeammin, ja esimerkiksi sukat löytävät helpommin oikealle omistajalleen.
1 2 0
Uniapu
Uniapneasta kärsivä ei saa nukkua selällään. Pue rintaliivit päällesi niin, että kuppiosat ovat selän puolella ja laita kuppeihin tennispallot. Tarpeeksi isoja liivejä löytyy paljon kauppojen aletangoista miehillekkin.
1 2 0
Helposti eroon banaanikärpäsistä
Banaanikärpäsen ansa
Unohda kaikki etikka-, sokeri- ja astianpesuainesekoitukset ja osta huomaamaton kärpäspyydys. Laita se sinne, missä kärpäsetkin viihtyvät kuten roskiksen oveen sisäpuolelle.
0 1 0
Karkkiannostelija
Hyvän karkkiannostelijan saa lääkedosetista
Jos tulee ahmaistua karkkeja tai terveellistä tummaa suklaata, saat oivan rajoittajan tyhjästä lääkedosetista. Voit vielä puolittaa suklaapalat ja laittaa dosetin astiakaapin ovien taa.
0 1 0