K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hyvää kuntoa uimalla

Hyvää kuntoa uimalla

Liikunta
Uinti on kivaa, vaivatonta ja hyvää liikuntaa. Oikealla tekniikalla hyödyt lajista enemmän.

Uinti parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja lihaskestävyyttä. Uimiseen riittää periaatteessa pelkkä uima-asu, mutta välineet tuovat harjoitteluun monipuolisuutta.

Uimalasien tai -maskin avulla näet myös veden alle ja maski estää veden menemisen nenään. Altaassa uidessa lasit tai maski suojaavat silmiä kloorivedeltä.

Räpylät tuovat uintiin lisää vauhtia, ja uimalauta saa jalat työskentelemään tehokkaammin. Jos nälkä kasvaa syödessä ja innostut pidempien matkojen avovesiuinnista, hanki märkäpuku. Se lämmittää ja kelluttaa.

Käsivetolevyt lisäävät käsien lihasvoimaa.

Tekniikkalaji

Kiinnitä huomioita hyvään uintiasentoon. Opettele hengittämään ulos kasvot veteen painettuna. Jos pidät päätä uidessa pystyssä, niskan ja yläselän lihakset menevät helposti jumiin.

Muista hyvä uintitekniikka, niin kestävyyskuntosi nousee nopeammin. Tekniikkaa voit hioa kuntoon esimerkiksi uima- ja tekniikkakouluissa.

Kunto kohenee, jos viihdyt vedessä vähintään 20–30 minuuttia kerrallaan ja hengästyt, eli saat nostettua sydämensykettä niin, että uinti tuntuu rasittavalta.

Onko uimataidossasi parantamisen varaa?

Uimahalleissa järjestetään tekniikkakouluja ja uimakouluja sekä lapsille että aikuisille. Älä arkaile mennä aikuisten uimakouluun. Siellä on muitakin!

Muista turvallisuus vedessä

Jos uimataitosi on heikko, liiku matalassa vedessä rannan suuntaisesti tai turvallisen lähellä rantaa. Vaikka uimataitosi olisi hyvä, älä lähde yksin uimaan pitkää matkaa syvään veteen. Älä hypi luonnonvesiin ennen kuin varmistat, että pinnan alla ei ole mitään vaarallista.

Vesijuoksu, -kävely tai -jumppa

Vedessä voi harrastaa esimerkiksi vesikävelyä tai -juoksua sekä jumppaa yksin, ryhmässä tai avustettuna.

Vesijumpata voi ilman välineitä tai välineiden kanssa. Se kohottaa tehokkaasti kuntoa ja helpottaa monien sairauksien oireita.

Vesijuoksu tai -voimistelu sopii hyvin myös ylipainoiselle liikkujalle.

Jos olet aloittelija, kokeile vesiliikuntaa ohjatusti ryhmässä. Fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja voi myös olla tukena aloittamisessa.

Vesikävelyn voit aloittaa vaikka ystävän kanssa yhdessä – se on kiva tapa vaihtaa kuulumisia. Apuvälineeksi tarvitset vesijuoksuvyön, joka helpottaa liikkumista.

Muista, että tekniikka on tärkeämpää kuin vauhti. Pidä asento pystyssä, pienessä etukenossa. Niska on pitkä ja katse noin metrin etuviistoon.

Rentouta vesijuoksussa hartiat ja tue vartaloa vatsalihaksilla. Nosta polvea tehokkaasti eteen ja ylös, samalla kun työnnät toista jalkaa alaspäin.

Pidä kyynärpäät koko ajan 90 asteen kulmassa sekä sormet ja ranne suorana. Kädet rytmittävät liikettä ja pysyvät vartalon vierellä. Vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä. Hengitä normaalisti.

Lue lisää uimisesta

Asiantuntija: Leena Pelkonen, Oulun Terveystalo; Lähde: UKK-Instituutti

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 20 ) Ei ( 2 )
Hyvinvointi
Ihmiset
Tyyli
Koti
Niksi-Pirkka
Tiskari tyhjäksi
Tiskari tyhjäksi
Näin perheenjäsenet tietävät, milloin on aika tyhjentää tiskikone 🙄.
0 0 0
Kauppakassit kiinni potkuriin
Potkureissa täytyy olla vaijerilukko, ettei menopeli häviä kaupan edestä. Vaijerilukolla saat pyöräytettyä kauppakassin hihnat yhteen ja potkurin selkänojaan tiukasti kiinni. Näin menee paluumatkakin mukavasti potkutellen, eikä tarvitse pelätä, että tavarat purkautuu.
0 0 0
Rillit huurussa?
Silmälasien huurtumisen kasvomaskia käytettäessä estää helposti. Limaa maskin sisäpuolelle jäykistelangan kohdalle 3 - 5 mm leveä n. 12 cm pitkä, kaksipuolisen teipin pätkä. Paina teippi kasvoja vasten.
1 1 0
Makkarat talikkoon
Puhtaan talikon piikkeihin saa kätevästi laitettua makkarat ja kasvikset paistumaan nuotioon tai grilliin.
0 1 0
Sileät pöytäliinat
Ammattilaisen pyykinkuivausniksi
Jos peset paljon pöytäliinoja, kuivaa ne siististi viikattuina, jolloin silittämistä ei enää tarvita.
0 0 0
Rusettipipo sukkahousuista
Näppärä lasten rusettipipo
Lasten sukkahousuista saa näppärän pipon. Solmi sukkaosat nätille rusetille ja vedä tekele päähäsi.
0 0 0