K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hyvää kuntoa uimalla

Hyvää kuntoa uimalla

Liikunta
Uinti on kivaa, vaivatonta ja hyvää liikuntaa. Oikealla tekniikalla hyödyt lajista enemmän.

Uinti parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja lihaskestävyyttä. Uimiseen riittää periaatteessa pelkkä uima-asu, mutta välineet tuovat harjoitteluun monipuolisuutta.

Uimalasien tai -maskin avulla näet myös veden alle ja maski estää veden menemisen nenään. Altaassa uidessa lasit tai maski suojaavat silmiä kloorivedeltä.

Räpylät tuovat uintiin lisää vauhtia, ja uimalauta saa jalat työskentelemään tehokkaammin. Jos nälkä kasvaa syödessä ja innostut pidempien matkojen avovesiuinnista, hanki märkäpuku. Se lämmittää ja kelluttaa.

Käsivetolevyt lisäävät käsien lihasvoimaa.

Tekniikkalaji

Kiinnitä huomioita hyvään uintiasentoon. Opettele hengittämään ulos kasvot veteen painettuna. Jos pidät päätä uidessa pystyssä, niskan ja yläselän lihakset menevät helposti jumiin.

Muista hyvä uintitekniikka, niin kestävyyskuntosi nousee nopeammin. Tekniikkaa voit hioa kuntoon esimerkiksi uima- ja tekniikkakouluissa.

Kunto kohenee, jos viihdyt vedessä vähintään 20–30 minuuttia kerrallaan ja hengästyt, eli saat nostettua sydämensykettä niin, että uinti tuntuu rasittavalta.

Onko uimataidossasi parantamisen varaa?

Uimahalleissa järjestetään tekniikkakouluja ja uimakouluja sekä lapsille että aikuisille. Älä arkaile mennä aikuisten uimakouluun. Siellä on muitakin!

Muista turvallisuus vedessä

Jos uimataitosi on heikko, liiku matalassa vedessä rannan suuntaisesti tai turvallisen lähellä rantaa. Vaikka uimataitosi olisi hyvä, älä lähde yksin uimaan pitkää matkaa syvään veteen. Älä hypi luonnonvesiin ennen kuin varmistat, että pinnan alla ei ole mitään vaarallista.

Vesijuoksu, -kävely tai -jumppa

Vedessä voi harrastaa esimerkiksi vesikävelyä tai -juoksua sekä jumppaa yksin, ryhmässä tai avustettuna.

Vesijumpata voi ilman välineitä tai välineiden kanssa. Se kohottaa tehokkaasti kuntoa ja helpottaa monien sairauksien oireita.

Vesijuoksu tai -voimistelu sopii hyvin myös ylipainoiselle liikkujalle.

Jos olet aloittelija, kokeile vesiliikuntaa ohjatusti ryhmässä. Fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja voi myös olla tukena aloittamisessa.

Vesikävelyn voit aloittaa vaikka ystävän kanssa yhdessä – se on kiva tapa vaihtaa kuulumisia. Apuvälineeksi tarvitset vesijuoksuvyön, joka helpottaa liikkumista.

Muista, että tekniikka on tärkeämpää kuin vauhti. Pidä asento pystyssä, pienessä etukenossa. Niska on pitkä ja katse noin metrin etuviistoon.

Rentouta vesijuoksussa hartiat ja tue vartaloa vatsalihaksilla. Nosta polvea tehokkaasti eteen ja ylös, samalla kun työnnät toista jalkaa alaspäin.

Pidä kyynärpäät koko ajan 90 asteen kulmassa sekä sormet ja ranne suorana. Kädet rytmittävät liikettä ja pysyvät vartalon vierellä. Vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä. Hengitä normaalisti.

Lue lisää uimisesta

Asiantuntija: Leena Pelkonen, Oulun Terveystalo; Lähde: UKK-Instituutti

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 20 ) Ei ( 2 )
Niksi-Pirkka
Tyynynpäälliset villapaidoista
Tyynynpäälliset villapaidoista
Villa- ja neulepaidoista saa taiteltua kivat ja pehmoiset tyynynpäälliset. Halutessaan päädyt voi ommella kevyesti kiinni.
0 1 0
Maitopurkin kulmannostaja
Maitopurkin kulmannostaja
Käytä korkillisen maito- tai mehupurkin omaa korkkia yläsiivekkeiden nostoon. Purkki litistyy pienempään tilaan kierrätystä varten, ja kynnetkin säilyvät ehjinä.
0 6 0
Hätäpakastin talvella
Hyödynnä paukkupakkaset ja söilö pakasteet kannelliseen muoviämpäriin.
0 2 0
Käyttöä vanhoille postikorteille
Tässä hauska peli, jossa voi hyödyntää vanhoja kortteja: Kukin pelaaja ottaa kolme postikorttia ja saa tutkia niitä minuutin. Tämän jälkeen kortit vaihdetaan toisen pelaajan kanssa, ja toiselle on kerrottava vähintään kolme asiaa kustakin kortista. Jos muistaa oikein, saa pitää kortin. Eniten kortteja kerännyt voittaa. Voidaan myös pelata yhdellä kortilla, ja toiselta kysellään vuorotellen kuvasta yksityiskohtia - se ken vastaa ensimmäisenä väärin, häviää.
0 2 0
Laturin johdot kestävämmiksi
Teippaa helposti rikki menevät kännykän tai tietokoneen laturin johdot kankaisella mailateipillä koko matkalta. Johdot kestävät heti ainakin tuplasti kauemmin.
0 2 0
Mistä pussi pieneen roskikseen?
Vessan pikkuroskikseen on hankala etsiä sopivan kokoista roskapussia. Koirankakkapussit ovat juuri sopivan kokoisia tähän tarkoitukseen.
0 2 0