K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hyvää kuntoa uimalla

Hyvää kuntoa uimalla

Liikunta
Uinti on kivaa, vaivatonta ja hyvää liikuntaa. Oikealla tekniikalla hyödyt lajista enemmän.

Uinti parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja lihaskestävyyttä. Uimiseen riittää periaatteessa pelkkä uima-asu, mutta välineet tuovat harjoitteluun monipuolisuutta.

Uimalasien tai -maskin avulla näet myös veden alle ja maski estää veden menemisen nenään. Altaassa uidessa lasit tai maski suojaavat silmiä kloorivedeltä.

Räpylät tuovat uintiin lisää vauhtia, ja uimalauta saa jalat työskentelemään tehokkaammin.

Käsivetolevyt lisäävät käsien lihasvoimaa.

Tekniikkalaji

Kiinnitä huomioita hyvään uintiasentoon. Opettele hengittämään ulos kasvot veteen painettuna. Jos pidät päätä uidessa pystyssä, niskan ja yläselän lihakset menevät helposti jumiin.

Muista hyvä uintitekniikka, niin kestävyyskuntosi nousee nopeammin. Tekniikkaa voit hioa kuntoon esimerkiksi uima- ja tekniikkakouluissa.

Kunto kohenee, jos viihdyt vedessä vähintään 20–30 minuuttia kerrallaan ja hengästyt, eli saat nostettua sydämensykettä niin, että uinti tuntuu rasittavalta.

Onko uimataidossasi parantamisen varaa?

Uimahalleissa järjestetään tekniikkakouluja ja uimakouluja sekä lapsille että aikuisille. Älä arkaile mennä aikuisten uimakouluun. Siellä on muitakin!

Muista turvallisuus vedessä

Jos uimataitosi on heikko, liiku matalassa vedessä rannan suuntaisesti tai turvallisen lähellä rantaa. Vaikka uimataitosi olisi hyvä, älä lähde yksin uimaan pitkää matkaa syvään veteen. Älä hypi luonnonvesiin ennen kuin varmistat, että pinnan alla ei ole mitään vaarallista.

Vesijuoksu, -kävely tai -jumppa

Vedessä voi harrastaa esimerkiksi vesikävelyä tai -juoksua sekä jumppaa yksin, ryhmässä tai avustettuna.

Vesijumpata voi ilman välineitä tai välineiden kanssa. Se kohottaa tehokkaasti kuntoa ja helpottaa monien sairauksien oireita.

Vesijuoksu tai -voimistelu sopii hyvin myös ylipainoiselle liikkujalle.

Jos olet aloittelija, kokeile vesiliikuntaa ohjatusti ryhmässä. Fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja voi myös olla tukena aloittamisessa.

Vesikävelyn voit aloittaa vaikka ystävän kanssa yhdessä – se on kiva tapa vaihtaa kuulumisia. Apuvälineeksi tarvitset vesijuoksuvyön, joka helpottaa liikkumista.

Muista, että tekniikka on tärkeämpää kuin vauhti. Pidä asento pystyssä, pienessä etukenossa. Niska on pitkä ja katse noin metrin etuviistoon.

Rentouta vesijuoksussa hartiat ja tue vartaloa vatsalihaksilla. Nosta polvea tehokkaasti eteen ja ylös, samalla kun työnnät toista jalkaa alaspäin.

Pidä kyynärpäät koko ajan 90 asteen kulmassa sekä sormet ja ranne suorana. Kädet rytmittävät liikettä ja pysyvät vartalon vierellä. Vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä. Hengitä normaalisti.

Lue lisää uimisesta

Asiantuntija: Leena Pelkonen, Oulun Terveystalo; Lähde: UKK-Instituutti

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 2 ) Ei ( 2 )
Avain uimalenkille mukaan
Niksi
Avain uimalenkille mukaan
Kun lähdet uimaan yleiselle rannalle, saat esim. autonavaimen mukaan kätevästi kiinnittämällä sen hiuspantaan. Näin voit varmistua, että vielä uintireissulta palatessa sinua odottaa kulkupeli ja tavarasi.
0 0 0

Lisää niksejä
Hyvinvointi
Ihmiset
Tyyli
Koti
Niksi-Pirkka
Paras reuna munan rikkomiseen
Paras reuna munan rikkomiseen
Tämä pyöreäreunainen kulho on ehdoton munarikkuri.
0 0 0
Purkki tai pullo saippualle
Purkki tai pullo saippualle
Jos sinulla on kaunis purkki tai pullo, pillillä, korkilla tai kannella, ja haluaisit sitä käyttää jatkossakin. Tee siitä saippualle pullo tai purkki. Suurenna pillin reikää tai tee reikä purkin tai pullon kanteen, ja liimaa siihen kaupan nestesaippuapullosta pumppu. Sitten ostat isoissa kannuissa nestesaippuaa ja kaadat siihen.
0 0 0
Raikas tiskiharja
Raikas tiskiharja
Tiskiharja puhdistuu tiskikoneen lusikkakorissa tai korissa hygieeniseksi taas :)
0 0 0
Paras porkkana on syöty porkkana
Aloitan porkkanan syönti paksummasta päästä. Alku voi olla joskus vähän kitkerä, mutta maku paranee loppua kohden, ja muistaa aina tykkäävänsä porkkanoista.
1 0 0
Hauduta puuro termarissa
Tee kaurapuuro kattilan sijaan ruokatermariin. Pikahiutaleet tekeytyvät siinä hetkessä, normihiutaleista tulee ihanan hautunut puuro, kun annat olla puolisen tuntia. Sekoita kiehuvan veden kaatamisen jälkeen sekä ennen tarjoamista. Kiireinen ihminen voi näin ottaa helposti aamupalan mukaan. Isommat perheet voivat käyttää isompia termareita. Kätevä myös reissussa!
0 1 0
Patjan jouset
Mikäli joustinvuoteen jousi päätyy irralleen, etkä halua ostaa heti uutta sänkyä: Laita sopiva pala (miksei kokonaan) räsymattoa patjan päälle, niin jousi ei pääse tuhoamaan enää mitään. Vuode toimii taas, kuin uusi.
0 0 0