K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hyvää kuntoa uimalla

Hyvää kuntoa uimalla

Liikunta
Uinti on kivaa, vaivatonta ja hyvää liikuntaa. Oikealla tekniikalla hyödyt lajista enemmän.

Uinti parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja lihaskestävyyttä. Uimiseen riittää periaatteessa pelkkä uima-asu, mutta välineet tuovat harjoitteluun monipuolisuutta.

Uimalasien tai -maskin avulla näet myös veden alle ja maski estää veden menemisen nenään. Altaassa uidessa lasit tai maski suojaavat silmiä kloorivedeltä.

Räpylät tuovat uintiin lisää vauhtia, ja uimalauta saa jalat työskentelemään tehokkaammin.

Käsivetolevyt lisäävät käsien lihasvoimaa.

Tekniikkalaji

Kiinnitä huomioita hyvään uintiasentoon. Opettele hengittämään ulos kasvot veteen painettuna. Jos pidät päätä uidessa pystyssä, niskan ja yläselän lihakset menevät helposti jumiin.

Muista hyvä uintitekniikka, niin kestävyyskuntosi nousee nopeammin. Tekniikkaa voit hioa kuntoon esimerkiksi uima- ja tekniikkakouluissa.

Kunto kohenee, jos viihdyt vedessä vähintään 20–30 minuuttia kerrallaan ja hengästyt, eli saat nostettua sydämensykettä niin, että uinti tuntuu rasittavalta.

Onko uimataidossasi parantamisen varaa?

Uimahalleissa järjestetään tekniikkakouluja ja uimakouluja sekä lapsille että aikuisille. Älä arkaile mennä aikuisten uimakouluun. Siellä on muitakin!

Muista turvallisuus vedessä

Jos uimataitosi on heikko, liiku matalassa vedessä rannan suuntaisesti tai turvallisen lähellä rantaa. Vaikka uimataitosi olisi hyvä, älä lähde yksin uimaan pitkää matkaa syvään veteen. Älä hypi luonnonvesiin ennen kuin varmistat, että pinnan alla ei ole mitään vaarallista.

Vesijuoksu, -kävely tai -jumppa

Vedessä voi harrastaa esimerkiksi vesikävelyä tai -juoksua sekä jumppaa yksin, ryhmässä tai avustettuna.

Vesijumpata voi ilman välineitä tai välineiden kanssa. Se kohottaa tehokkaasti kuntoa ja helpottaa monien sairauksien oireita.

Vesijuoksu tai -voimistelu sopii hyvin myös ylipainoiselle liikkujalle.

Jos olet aloittelija, kokeile vesiliikuntaa ohjatusti ryhmässä. Fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja voi myös olla tukena aloittamisessa.

Vesikävelyn voit aloittaa vaikka ystävän kanssa yhdessä – se on kiva tapa vaihtaa kuulumisia. Apuvälineeksi tarvitset vesijuoksuvyön, joka helpottaa liikkumista.

Muista, että tekniikka on tärkeämpää kuin vauhti. Pidä asento pystyssä, pienessä etukenossa. Niska on pitkä ja katse noin metrin etuviistoon.

Rentouta vesijuoksussa hartiat ja tue vartaloa vatsalihaksilla. Nosta polvea tehokkaasti eteen ja ylös, samalla kun työnnät toista jalkaa alaspäin.

Pidä kyynärpäät koko ajan 90 asteen kulmassa sekä sormet ja ranne suorana. Kädet rytmittävät liikettä ja pysyvät vartalon vierellä. Vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä. Hengitä normaalisti.

Lue lisää uimisesta

Asiantuntija: Leena Pelkonen, Oulun Terveystalo; Lähde: UKK-Instituutti

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 3 ) Ei ( 2 )
Hyvinvointi
Koti
Ihmiset
Tyyli
Niksi-Pirkka
Ylellinen jalkakylpy
Jalkakylpy
Kun kukkien aika on ohi maljakossa, voit käyttää ne jalkakylvyssä. Leikkaa kukkaosat varsista ja heitä vatiin. Kaada kuumaa vettä päälle ja anna hautua. Sekaan voi kaapia kaikki ihovoidepurkkien loput tai lorauttaa eteeristä öljyä.
1 0 0
Istuta kestokassissa
Jos istutat kasveja parvekkeella tai sisätiloissa, täytä ruukut mullalla mullalla kestokassissa. Näin multaroiskeet jäävät kassiin, ja ylimääräiset on helppo kaataa takaisin multapussiin ilman sotkua.
0 1 0
Tee se itse -jumppakuminauha
Jos kotoa ei löydy jumppakuminauhaa, saat vanhoista sukkahousuista oivallisen. Istu lattialle, pidä kiinni sukkahousujen lahkeista noin polvien kohdalta, aseta jalkaterä haarakiilaa vasten ja liikuta jalkaa. Näin saat harjoitettua näppärästi jalkalihaksia.
0 0 0
Kätevä sormisuoja
Leikkaa yhdestä kertakäyttöisestä suojahanskasta "sormet" irti, niin saat viisi etusormen suojaa. Laita suoja etusormeen ja käytä kaupassa hedelmäpussien aukomiseen ja kassalla pin-koodin näpyttelyyn. Poista suoja sormesta tarttumalla aukon reunaan ja kääntämällä suoja nurinpäin.
1 1 0
Pitkät kengännauhat kuriin
Pitkät kengännauhat kuriin!
Lenkkikausi alkamassa ja hankaluuksia lenkkareiden pitkien nauhojen kanssa? Pujota nauhat kuvan mukaisesti toisten nauhojen alitse, jolloin ne eivät häiritse juoksemista eivätkä varmasti aukea kesken kaiken.
0 3 0
Pakasterasioiden merkitseminen
Kirjoita pakasterasioiden kanteen pakastettavan tuotteen tiedot liitutaulutussilla. Et tarvitse teippiä tai tarralappuja, ja tussi lähtee kannesta vedellä pesemällä.
0 0 0