K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hyvää kuntoa uimalla

Hyvää kuntoa uimalla

Liikunta
Uinti on kivaa, vaivatonta ja hyvää liikuntaa. Oikealla tekniikalla hyödyt lajista enemmän.

Uinti parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja lihaskestävyyttä. Uimiseen riittää periaatteessa pelkkä uima-asu, mutta välineet tuovat harjoitteluun monipuolisuutta.

Uimalasien tai -maskin avulla näet myös veden alle ja maski estää veden menemisen nenään. Altaassa uidessa lasit tai maski suojaavat silmiä kloorivedeltä.

Räpylät tuovat uintiin lisää vauhtia, ja uimalauta saa jalat työskentelemään tehokkaammin.

Käsivetolevyt lisäävät käsien lihasvoimaa.

Tekniikkalaji

Kiinnitä huomioita hyvään uintiasentoon. Opettele hengittämään ulos kasvot veteen painettuna. Jos pidät päätä uidessa pystyssä, niskan ja yläselän lihakset menevät helposti jumiin.

Muista hyvä uintitekniikka, niin kestävyyskuntosi nousee nopeammin. Tekniikkaa voit hioa kuntoon esimerkiksi uima- ja tekniikkakouluissa.

Kunto kohenee, jos viihdyt vedessä vähintään 20–30 minuuttia kerrallaan ja hengästyt, eli saat nostettua sydämensykettä niin, että uinti tuntuu rasittavalta.

Onko uimataidossasi parantamisen varaa?

Uimahalleissa järjestetään tekniikkakouluja ja uimakouluja sekä lapsille että aikuisille. Älä arkaile mennä aikuisten uimakouluun. Siellä on muitakin!

Muista turvallisuus vedessä

Jos uimataitosi on heikko, liiku matalassa vedessä rannan suuntaisesti tai turvallisen lähellä rantaa. Vaikka uimataitosi olisi hyvä, älä lähde yksin uimaan pitkää matkaa syvään veteen. Älä hypi luonnonvesiin ennen kuin varmistat, että pinnan alla ei ole mitään vaarallista.

Vesijuoksu, -kävely tai -jumppa

Vedessä voi harrastaa esimerkiksi vesikävelyä tai -juoksua sekä jumppaa yksin, ryhmässä tai avustettuna.

Vesijumpata voi ilman välineitä tai välineiden kanssa. Se kohottaa tehokkaasti kuntoa ja helpottaa monien sairauksien oireita.

Vesijuoksu tai -voimistelu sopii hyvin myös ylipainoiselle liikkujalle.

Jos olet aloittelija, kokeile vesiliikuntaa ohjatusti ryhmässä. Fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja voi myös olla tukena aloittamisessa.

Vesikävelyn voit aloittaa vaikka ystävän kanssa yhdessä – se on kiva tapa vaihtaa kuulumisia. Apuvälineeksi tarvitset vesijuoksuvyön, joka helpottaa liikkumista.

Muista, että tekniikka on tärkeämpää kuin vauhti. Pidä asento pystyssä, pienessä etukenossa. Niska on pitkä ja katse noin metrin etuviistoon.

Rentouta vesijuoksussa hartiat ja tue vartaloa vatsalihaksilla. Nosta polvea tehokkaasti eteen ja ylös, samalla kun työnnät toista jalkaa alaspäin.

Pidä kyynärpäät koko ajan 90 asteen kulmassa sekä sormet ja ranne suorana. Kädet rytmittävät liikettä ja pysyvät vartalon vierellä. Vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä. Hengitä normaalisti.

Lue lisää uimisesta

Asiantuntija: Leena Pelkonen, Oulun Terveystalo; Lähde: UKK-Instituutti

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 3 ) Ei ( 2 )
Hyvinvointi
Koti
Ihmiset
Tyyli
Niksi-Pirkka
Penkinsuoja uimareissuille
Jos uimarannalle lähtee autolla, auton penkki saattaa paluumatkalla kastua märästä uimapuvusta. Siirrä takapenkin edessä oleva kumimatto penkille ja istu sen päälle, niin penkki pysyy kuivana.
0 0 0
Saumurilankajämät käyttöön
Saumurilankajämät ompelukonelangaksil
Kun saumurinlankoja jää yli, ne voi hyödyntää ompelukoneessa. Rullan sisälle, kapeaan päähän pitää jumittaa teipillä tai kuumaliimalla sopivan kapea putki. Näin saumurilanka pyörii tasaisesti ympyrää, eikä kiepu oman kartiomallisen sisustansa vuoksi.
0 0 0
Muista liikkua
Ota näyttökuva oman liikuntakeskuksen ryhmäliikunta tuntikalenterista ja tallenna se kuvaksi kännykän lukitulle näytölle. Näin on helppo tarkistaa, mihin aikaan lempparitunti alkaa, eikä päivittäinen liikunta unohdu.
0 0 0
Sukkahousuista kasvosuoja
Ei hengityssuojainta? Vedä sukkahousut päähäsi, kun lähdet ulos. Ne eivät suodata yhtään mitään, mutta ihmiset varmasti kiertävät sinut kaukaa.
7 3 0
Ei jälkiä näytössä
Puhdista puhelimen näyttö hankaamalla näyttöä pari kertaa edestakaisin kyynärvarren sisäpinnalla. Jos kätesi eivät ole karvaiset, tulee äkkiä kirkas näyttö.
1 0 0
Tamponikotelo
Tamponikotelo
Käsilaukun pohjalla pyörivän tamponin kääre nuhjaantuu helposti. Tyhjästä ja pestystä poretablettipakkauksesta saa kestävän suojan tamponille, jolloin kääre pysyy ehjänä ja tamponi hygieenisenä.
0 2 0