K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hyvää kuntoa uimalla

Hyvää kuntoa uimalla

Liikunta
Uinti on kivaa, vaivatonta ja hyvää liikuntaa. Oikealla tekniikalla hyödyt lajista enemmän.

Uinti parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja lihaskestävyyttä. Uimiseen riittää periaatteessa pelkkä uima-asu, mutta välineet tuovat harjoitteluun monipuolisuutta.

Uimalasien tai -maskin avulla näet myös veden alle ja maski estää veden menemisen nenään. Altaassa uidessa lasit tai maski suojaavat silmiä kloorivedeltä.

Räpylät tuovat uintiin lisää vauhtia, ja uimalauta saa jalat työskentelemään tehokkaammin. Jos nälkä kasvaa syödessä ja innostut pidempien matkojen avovesiuinnista, hanki märkäpuku. Se lämmittää ja kelluttaa.

Käsivetolevyt lisäävät käsien lihasvoimaa.

Tekniikkalaji

Kiinnitä huomioita hyvään uintiasentoon. Opettele hengittämään ulos kasvot veteen painettuna. Jos pidät päätä uidessa pystyssä, niskan ja yläselän lihakset menevät helposti jumiin.

Muista hyvä uintitekniikka, niin kestävyyskuntosi nousee nopeammin. Tekniikkaa voit hioa kuntoon esimerkiksi uima- ja tekniikkakouluissa.

Kunto kohenee, jos viihdyt vedessä vähintään 20–30 minuuttia kerrallaan ja hengästyt, eli saat nostettua sydämensykettä niin, että uinti tuntuu rasittavalta.

Onko uimataidossasi parantamisen varaa?

Uimahalleissa järjestetään tekniikkakouluja ja uimakouluja sekä lapsille että aikuisille. Älä arkaile mennä aikuisten uimakouluun. Siellä on muitakin!

Muista turvallisuus vedessä

Jos uimataitosi on heikko, liiku matalassa vedessä rannan suuntaisesti tai turvallisen lähellä rantaa. Vaikka uimataitosi olisi hyvä, älä lähde yksin uimaan pitkää matkaa syvään veteen. Älä hypi luonnonvesiin ennen kuin varmistat, että pinnan alla ei ole mitään vaarallista.

Vesijuoksu, -kävely tai -jumppa

Vedessä voi harrastaa esimerkiksi vesikävelyä tai -juoksua sekä jumppaa yksin, ryhmässä tai avustettuna.

Vesijumpata voi ilman välineitä tai välineiden kanssa. Se kohottaa tehokkaasti kuntoa ja helpottaa monien sairauksien oireita.

Vesijuoksu tai -voimistelu sopii hyvin myös ylipainoiselle liikkujalle.

Jos olet aloittelija, kokeile vesiliikuntaa ohjatusti ryhmässä. Fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja voi myös olla tukena aloittamisessa.

Vesikävelyn voit aloittaa vaikka ystävän kanssa yhdessä – se on kiva tapa vaihtaa kuulumisia. Apuvälineeksi tarvitset vesijuoksuvyön, joka helpottaa liikkumista.

Muista, että tekniikka on tärkeämpää kuin vauhti. Pidä asento pystyssä, pienessä etukenossa. Niska on pitkä ja katse noin metrin etuviistoon.

Rentouta vesijuoksussa hartiat ja tue vartaloa vatsalihaksilla. Nosta polvea tehokkaasti eteen ja ylös, samalla kun työnnät toista jalkaa alaspäin.

Pidä kyynärpäät koko ajan 90 asteen kulmassa sekä sormet ja ranne suorana. Kädet rytmittävät liikettä ja pysyvät vartalon vierellä. Vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä. Hengitä normaalisti.

Lue lisää uimisesta

Asiantuntija: Leena Pelkonen, Oulun Terveystalo; Lähde: UKK-Instituutti

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 23 ) Ei ( 2 )
Niksi-Pirkka
Ehjät kananmunat keittimeen
Kananmunien keitto
Joskus kananmunat särkyvät keittäessä niitä kananmunankeittimessä. Tätä voi ehkäistä läpivalaisemalla munat ennen keittämistä keittiön lamppua vasten. Valoa vasten heikot kohdat munankuoressa erottuvat selvästi.
0 0 0
Lemmikin kauluri
Kissalle tai koiralle voi tehdä kertakäyttölautasesta kaulurin että ei pääse nuolemaan esim. leikkaushaavaa. On mukavampi kuin klinikalta saatavat ja voi syödäkin sen kanssa.
0 0 0
Akupisteiden hierontaa jalkapohjille
Saat ilmaisen ja rentouttavan aku-pisteiden hieronnan jalkapohjillesi, kun laitat muovisen ja harjaspintaisen ruohomaton jalkojesi alle. Seiso tai kävele paikallasi ruohomaton päällä kun vaikka katsot tv:n suosikkisarjaasi. Samalla mielesi rentoutuu ja ryhtisi paranee.
0 0 0
Koiralta pallo lainaan
Et tarvitse ostaa faskiavenyttelyyn mitään kallista faskiapalloa tai muuta hierontapalloa, saman asian ajaa pieni koiran pallo.
0 1 0
Ikälaskuri hyötykäyttöön
Googlaamalla netistä löytyy paljon monenlaisia ikälaskureita. Ikälaskurilla ei ole pakko laskea pelkästään ikää, vaan sitä voi hyödyntää moneen muuhunkin tarkoitukseen, sillä voi laskea esim. päättyneen työsuhteen pituus, avioliiton pituus, harrastuksen parissa vietetty aika, yms. tärkeää ja mielenkiintoista.
0 0 0
Kasvovisiirin uusiokäyttö
Säästä kasvovisiiri ja laita se työkalukaappiin. Kun teet jotain itsesi yläpuolella (esim. maalaat kattoa tai poraat reikiä) niin suojasta on iso apu, kun roiskeet tai pöly eivät tule kasvoille.
0 2 0