K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hyvää kuntoa uimalla

Hyvää kuntoa uimalla

Liikunta
Uinti on kivaa, vaivatonta ja hyvää liikuntaa. Oikealla tekniikalla hyödyt lajista enemmän.

Uinti parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja lihaskestävyyttä. Uimiseen riittää periaatteessa pelkkä uima-asu, mutta välineet tuovat harjoitteluun monipuolisuutta.

Uimalasien tai -maskin avulla näet myös veden alle ja maski estää veden menemisen nenään. Altaassa uidessa lasit tai maski suojaavat silmiä kloorivedeltä.

Räpylät tuovat uintiin lisää vauhtia, ja uimalauta saa jalat työskentelemään tehokkaammin.

Käsivetolevyt lisäävät käsien lihasvoimaa.

Tekniikkalaji

Kiinnitä huomioita hyvään uintiasentoon. Opettele hengittämään ulos kasvot veteen painettuna. Jos pidät päätä uidessa pystyssä, niskan ja yläselän lihakset menevät helposti jumiin.

Muista hyvä uintitekniikka, niin kestävyyskuntosi nousee nopeammin. Tekniikkaa voit hioa kuntoon esimerkiksi uima- ja tekniikkakouluissa.

Kunto kohenee, jos viihdyt vedessä vähintään 20–30 minuuttia kerrallaan ja hengästyt, eli saat nostettua sydämensykettä niin, että uinti tuntuu rasittavalta.

Onko uimataidossasi parantamisen varaa?

Uimahalleissa järjestetään tekniikkakouluja ja uimakouluja sekä lapsille että aikuisille. Älä arkaile mennä aikuisten uimakouluun. Siellä on muitakin!

Muista turvallisuus vedessä

Jos uimataitosi on heikko, liiku matalassa vedessä rannan suuntaisesti tai turvallisen lähellä rantaa. Vaikka uimataitosi olisi hyvä, älä lähde yksin uimaan pitkää matkaa syvään veteen. Älä hypi luonnonvesiin ennen kuin varmistat, että pinnan alla ei ole mitään vaarallista.

Vesijuoksu, -kävely tai -jumppa

Vedessä voi harrastaa esimerkiksi vesikävelyä tai -juoksua sekä jumppaa yksin, ryhmässä tai avustettuna.

Vesijumpata voi ilman välineitä tai välineiden kanssa. Se kohottaa tehokkaasti kuntoa ja helpottaa monien sairauksien oireita.

Vesijuoksu tai -voimistelu sopii hyvin myös ylipainoiselle liikkujalle.

Jos olet aloittelija, kokeile vesiliikuntaa ohjatusti ryhmässä. Fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja voi myös olla tukena aloittamisessa.

Vesikävelyn voit aloittaa vaikka ystävän kanssa yhdessä – se on kiva tapa vaihtaa kuulumisia. Apuvälineeksi tarvitset vesijuoksuvyön, joka helpottaa liikkumista.

Muista, että tekniikka on tärkeämpää kuin vauhti. Pidä asento pystyssä, pienessä etukenossa. Niska on pitkä ja katse noin metrin etuviistoon.

Rentouta vesijuoksussa hartiat ja tue vartaloa vatsalihaksilla. Nosta polvea tehokkaasti eteen ja ylös, samalla kun työnnät toista jalkaa alaspäin.

Pidä kyynärpäät koko ajan 90 asteen kulmassa sekä sormet ja ranne suorana. Kädet rytmittävät liikettä ja pysyvät vartalon vierellä. Vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä. Hengitä normaalisti.

Lue lisää uimisesta

Asiantuntija: Leena Pelkonen, Oulun Terveystalo; Lähde: UKK-Instituutti

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 2 ) Ei ( 2 )
Avain uimalenkille mukaan
Niksi
Avain uimalenkille mukaan
Kun lähdet uimaan yleiselle rannalle, saat esim. autonavaimen mukaan kätevästi kiinnittämällä sen hiuspantaan. Näin voit varmistua, että vielä uintireissulta palatessa sinua odottaa kulkupeli ja tavarasi.
0 0 0

Lisää niksejä
Hyvinvointi
Ihmiset
Tyyli
Koti
Niksi-Pirkka
Selfie ostoksilla
Silmälasiostoksilla sovita eri kehyksiä, ja ota selfiet eri kehyksien kanssa; voit valita parhaimmat helpommin.
0 0 0
Tuubin tuunaus
Hammastahnatuubin tyhjentyessä loppuosan saa helposti pidettyä rullalla, kun kierii ensin rullalle ja nipistää loppuosan pyyhkeiden ripustimen nipistyosalla kiinni. Lenkki jää vaikka tuubin ripustamista varten esille, jos haluaa, ja aina rullaa kiinnemmäksi ja uusi nipistys, ja rullattu osa pysyy hyvin napakasti nipistimen pihdeissä, eikä enää peruunnu.
0 0 0
Kukkaro ja luonto kiittää
Ihovoiteet ovat usein pienissä purkeissa tai tuubeissa ja litrahinnaltaan moninkertaisia. Jos on mahdollista, osta isompi, ja täytä jo johonkin jo tyhjentyneeseen pienempään matkaversioon osa aina tuosta isosta. Näin kukkaro ja luonto kiittää.
0 0 0
Säädä ja säästä
Säästä ostamasi vaahtoavan pesuaineen pumppupullo ja saat samanlaista vaahtoa, kun täytät pullon vain osin tavallisella pesuaineella. Näin säästät pesuainetta, eikä turhaa muovijätettä tule, kun samaan pulloon taas uusi sekoitus, ja lapset pesevät ilomielin pikku kätösensä vaahtoavalla aineella, joka levittyy paremmin, eikä niin vahvana iholle eikä luonnolle.
0 0 0
Pyykissä karkailevat nyörit kuriin
Joidenkin vaatteiden nyörit karkaavat nauhakujan sisään pesun aikana. Kiinnitä nyörit toisiinsa sukkaklipsillä ennen pyykkikoneeseen laittamista, niin nyörien päät pysyvät näkyvillä.
0 0 0
Suojaritilä vauvan vaunuihin
Suojaritilä vauvan vaunuihin
Jääkaapin tarpeeton ritilä saa uuden tärkeän tehtävän. Sen voi laittaa suojelemaan pientä nukkujaa oman tai naapurin pihan kissoilta ja oravilta. Ritilä on helppo asentaa lastenvaunujen kuomun eteen vyön ja pyykkipojan avulla. Vauvan unta on helppo seurata ja ilma kulkee ritilän läpi esteettömästi.
0 0 0