K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hyvää kuntoa uimalla

Hyvää kuntoa uimalla

Liikunta
Uinti on kivaa, vaivatonta ja hyvää liikuntaa. Oikealla tekniikalla hyödyt lajista enemmän.

Uinti parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja lihaskestävyyttä. Uimiseen riittää periaatteessa pelkkä uima-asu, mutta välineet tuovat harjoitteluun monipuolisuutta.

Uimalasien tai -maskin avulla näet myös veden alle ja maski estää veden menemisen nenään. Altaassa uidessa lasit tai maski suojaavat silmiä kloorivedeltä.

Räpylät tuovat uintiin lisää vauhtia, ja uimalauta saa jalat työskentelemään tehokkaammin.

Käsivetolevyt lisäävät käsien lihasvoimaa.

Tekniikkalaji

Kiinnitä huomioita hyvään uintiasentoon. Opettele hengittämään ulos kasvot veteen painettuna. Jos pidät päätä uidessa pystyssä, niskan ja yläselän lihakset menevät helposti jumiin.

Muista hyvä uintitekniikka, niin kestävyyskuntosi nousee nopeammin. Tekniikkaa voit hioa kuntoon esimerkiksi uima- ja tekniikkakouluissa.

Kunto kohenee, jos viihdyt vedessä vähintään 20–30 minuuttia kerrallaan ja hengästyt, eli saat nostettua sydämensykettä niin, että uinti tuntuu rasittavalta.

Onko uimataidossasi parantamisen varaa?

Uimahalleissa järjestetään tekniikkakouluja ja uimakouluja sekä lapsille että aikuisille. Älä arkaile mennä aikuisten uimakouluun. Siellä on muitakin!

Muista turvallisuus vedessä

Jos uimataitosi on heikko, liiku matalassa vedessä rannan suuntaisesti tai turvallisen lähellä rantaa. Vaikka uimataitosi olisi hyvä, älä lähde yksin uimaan pitkää matkaa syvään veteen. Älä hypi luonnonvesiin ennen kuin varmistat, että pinnan alla ei ole mitään vaarallista.

Vesijuoksu, -kävely tai -jumppa

Vedessä voi harrastaa esimerkiksi vesikävelyä tai -juoksua sekä jumppaa yksin, ryhmässä tai avustettuna.

Vesijumpata voi ilman välineitä tai välineiden kanssa. Se kohottaa tehokkaasti kuntoa ja helpottaa monien sairauksien oireita.

Vesijuoksu tai -voimistelu sopii hyvin myös ylipainoiselle liikkujalle.

Jos olet aloittelija, kokeile vesiliikuntaa ohjatusti ryhmässä. Fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja voi myös olla tukena aloittamisessa.

Vesikävelyn voit aloittaa vaikka ystävän kanssa yhdessä – se on kiva tapa vaihtaa kuulumisia. Apuvälineeksi tarvitset vesijuoksuvyön, joka helpottaa liikkumista.

Muista, että tekniikka on tärkeämpää kuin vauhti. Pidä asento pystyssä, pienessä etukenossa. Niska on pitkä ja katse noin metrin etuviistoon.

Rentouta vesijuoksussa hartiat ja tue vartaloa vatsalihaksilla. Nosta polvea tehokkaasti eteen ja ylös, samalla kun työnnät toista jalkaa alaspäin.

Pidä kyynärpäät koko ajan 90 asteen kulmassa sekä sormet ja ranne suorana. Kädet rytmittävät liikettä ja pysyvät vartalon vierellä. Vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä. Hengitä normaalisti.

Lue lisää uimisesta

Asiantuntija: Leena Pelkonen, Oulun Terveystalo; Lähde: UKK-Instituutti

Oliko juttu kiinnostava? Kyllä ( 2 ) Ei ( 2 )
Avain uimalenkille mukaan
Niksi
Avain uimalenkille mukaan
Kun lähdet uimaan yleiselle rannalle, saat esim. autonavaimen mukaan kätevästi kiinnittämällä sen hiuspantaan. Näin voit varmistua, että vielä uintireissulta palatessa sinua odottaa kulkupeli ja tavarasi.
0 0 0

Lisää niksejä
Hyvinvointi
Ihmiset
Tyyli
Koti
Niksi-Pirkka
Vilvotusta bussiin helteellä
Onko linja-autossa tukahduttavan kuuma ja ilmastointi ei oikein toimi? Ota "kylmä-kalle" mukaan ja sujauta se huomaamattomasti laukun ja vartalon väliin. Viilentää kivasti ja helpottaa myös kuumia aaltoja.
0 0 0
Valeampiaispesä sukkahousuista
Valeampiaispesä
Kaikilla ei virkkuukoukku pysy hyppysissä ja suodatinpussit vaativat teippiä tai muuta materiaalia kiinnittämiseen. Sullo sukkahousut toiseen jalkaterään ”palloksi”, 30 sekuntia ja valeampiaispesä on valmis kiinnitettäväksi.
0 2 0
Varma herkkupiilo
Löytävätkö lapsesi aina herkut vaikka ne olisi piilotettu? Täydellisen herkkupiilon saat tyhjästä kaurahiutalepaketista. Avaa paketti päältä, tyhjennä, laita herkut sisään ja sulje. Kukaan ei osaa etsiä sieltä!
0 3 0
Villasukkien ja talvikenkien säilytysniksi
Keväällä täytyy talvikengät ja talvisaappaat huoltaa kesäteloille. Olisi hyvä laittaa kenkien ja saappaiden sisälle jotakin, jotta niiden muoto säilyisi hyvin läpi kesän. Itse keksin laittaa kenkien sisälle talvella käyttämiäni paksuja sukkia ja villasukkia. Näin sukat löytyvät helposti, kun kylmä taas tulee ja siinä säästää paljon tilaakin muille säilytystä kaipaaville tamineille!
0 3 0
Elävä ovikoriste
Elävä ovikoriste
Älä turhaan heitä pois kasvistasi katkaisemaasi pitkää rönsyä, vaan tee siitä ovikoriste. Laita rönsyn pää ruusun vesisuppiloon ja täytä se vedellä. Kätke suppilo kranssin pyörteisiin. Käytä esimerkiksi orkideanipsuja tai lankaa sitoaksesi kranssia hieman paremmin muodossaan pysyväksi. Langasta voit tehdä myös ripustuslenkin. Ja tadaa, rönsy jatkaa siinä kasvamistaan kunhan muistat täyttää suppilon silloin tällöin vedellä.
1 2 0
Merkitty kahvimuki
Meillä on mieheni kanssa samanlaiset kahvimukit, jotka otamme aina automatkoille mukaan. Merkitsin omani kynsilakkatäplällä. Nyt ei mene maitokahvi ja musta kahvi sekaisin.
0 1 0