K-ruoka
Etsi reseptejä ja Pirkka-tuotteita K-Ruoka.fi-sivustolta.
Hups, jotain meni pieleen... :(
Hyvää kuntoa uimalla

Hyvää kuntoa uimalla

Liikunta
Uinti on kivaa, vaivatonta ja hyvää liikuntaa. Oikealla tekniikalla hyödyt lajista enemmän.

Uinti parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja lihaskestävyyttä. Uimiseen riittää periaatteessa pelkkä uima-asu, mutta välineet tuovat harjoitteluun monipuolisuutta.

Uimalasien tai -maskin avulla näet myös veden alle ja maski estää veden menemisen nenään. Altaassa uidessa lasit tai maski suojaavat silmiä kloorivedeltä.

Räpylät tuovat uintiin lisää vauhtia, ja uimalauta saa jalat työskentelemään tehokkaammin.

Käsivetolevyt lisäävät käsien lihasvoimaa.

Tekniikkalaji

Kiinnitä huomioita hyvään uintiasentoon. Opettele hengittämään ulos kasvot veteen painettuna. Jos pidät päätä uidessa pystyssä, niskan ja yläselän lihakset menevät helposti jumiin.

Muista hyvä uintitekniikka, niin kestävyyskuntosi nousee nopeammin. Tekniikkaa voit hioa kuntoon esimerkiksi uima- ja tekniikkakouluissa.

Kunto kohenee, jos viihdyt vedessä vähintään 20–30 minuuttia kerrallaan ja hengästyt, eli saat nostettua sydämensykettä niin, että uinti tuntuu rasittavalta.

Onko uimataidossasi parantamisen varaa?

Uimahalleissa järjestetään tekniikkakouluja ja uimakouluja sekä lapsille että aikuisille. Älä arkaile mennä aikuisten uimakouluun. Siellä on muitakin!

Muista turvallisuus vedessä

Jos uimataitosi on heikko, liiku matalassa vedessä rannan suuntaisesti tai turvallisen lähellä rantaa. Vaikka uimataitosi olisi hyvä, älä lähde yksin uimaan pitkää matkaa syvään veteen. Älä hypi luonnonvesiin ennen kuin varmistat, että pinnan alla ei ole mitään vaarallista.

Vesijuoksu, -kävely tai -jumppa

Vedessä voi harrastaa esimerkiksi vesikävelyä tai -juoksua sekä jumppaa yksin, ryhmässä tai avustettuna.

Vesijumpata voi ilman välineitä tai välineiden kanssa. Se kohottaa tehokkaasti kuntoa ja helpottaa monien sairauksien oireita.

Vesijuoksu tai -voimistelu sopii hyvin myös ylipainoiselle liikkujalle.

Jos olet aloittelija, kokeile vesiliikuntaa ohjatusti ryhmässä. Fysioterapeutti tai liikunnanohjaaja voi myös olla tukena aloittamisessa.

Vesikävelyn voit aloittaa vaikka ystävän kanssa yhdessä – se on kiva tapa vaihtaa kuulumisia. Apuvälineeksi tarvitset vesijuoksuvyön, joka helpottaa liikkumista.

Muista, että tekniikka on tärkeämpää kuin vauhti. Pidä asento pystyssä, pienessä etukenossa. Niska on pitkä ja katse noin metrin etuviistoon.

Rentouta vesijuoksussa hartiat ja tue vartaloa vatsalihaksilla. Nosta polvea tehokkaasti eteen ja ylös, samalla kun työnnät toista jalkaa alaspäin.

Pidä kyynärpäät koko ajan 90 asteen kulmassa sekä sormet ja ranne suorana. Kädet rytmittävät liikettä ja pysyvät vartalon vierellä. Vastakkainen käsi ja jalka ovat edessä. Hengitä normaalisti.

Lue lisää uimisesta

Asiantuntija: Leena Pelkonen, Oulun Terveystalo; Lähde: UKK-Instituutti

Oliko juttu hyödyllinen? Kyllä ( 0 ) Ei ( 0 )
Avain uimalenkille mukaan
Niksi
Avain uimalenkille mukaan
Kun lähdet uimaan yleiselle rannalle, saat esim. autonavaimen mukaan kätevästi kiinnittämällä sen hiuspantaan. Näin voit varmistua, että vielä uintireissulta palatessa sinua odottaa kulkupeli ja tavarasi.
0 0 0

Lisää niksejä
Hyvinvointi
Koti
Ihmiset
Tyyli
Niksi-Pirkka
Sukkahousut pelastaa juhlat kuin juhlat
Mustalla kostutetulla sukkahousulla voi hieroa tahrat tummista vaatteista, eikä jää nöyhtää.
2 0 0
Kierrätys joulukalenteri
Jäikö parittomia tai pieneksi jääneitä sukkia jouten? Ripusta 24 sukkaa lankalenkeillä oksaan tai muotoile oksista kuusi ja laita sukat roikkumaan. Numeroi sukat ja täytä mieleisellä tavalla. Saat kierrätyskalenterin nätisti joulua odottamaan.
0 0 0
Vanha vyö uusiokäyttöön
Vanha vyö uusiokäyttöön
Vanhan vyön rispaantuessa epäsiistiin kuntoon, voit kiinnittää sillä linnunpöntön puuhun. Voit tehdä vyöhön reikiä puun paksuuden mukaan eikä vyö uppoa puun sisään kuten ohuemmat langat. Puuhun ei tarvitse porata eikä naulata ja pönttö pysyy taatusti puussa kuin puussa kiinni. Helppo kiinnittää ja irrottaa!
1 1 0
Vaunujen heijastusnauhat
Syksyn vaunutteluun
Syksyn märkyys ja pimeys, mutta vaunulenkille olisi kiva mennä. Meidän vaunuissa ei juuri heijastimia ole, eikä vaunujen takana kulkevaa työntäjää juuri näy autoon hämärällä. Nyt näkyy hyvin kun hankin itselle päälle laitettavien heijastinvaljaiden lisäksi toiset ja laitoin ne vaunujen eteen osittain kuomun päälle heijastamaan.
1 5 0
Maksamakkarapötkön suojus
Maksamakkarapötkön tulppa
Maksamakkarapötkön leikatun pään kuivumisen voi kätevästi estää kiertämällä päähän tulpaksi pakastepullon korkin. Ainakin tämä kyseinen pötkö ja korkki sopivat kokonsa puolesta täydellisesti yhteen eikä tarvitse kääriä kelmuun.
0 1 0
Jarrusukat molemmin päin
Taaperon jarrusukat ovat kätevät sisällä. Kun olet lähdössä ulos, käännä lapsen sukat nurinpäin jalkaan. Näin jarrut eivät hankaloita kengän laittamista jalkaan.
2 1 0