Miksi vesiliikuntalajeja kannattaa harrastaa?

Vesi elementtinä tuo monipuolisuutta ja vaihtelua liikuntaan. Veden terapeuttiset ominaisuudet ja monipuoliset liikekokemukset tukevat kehonhallinnan kehittymistä. Tämä kehittää tietoisuutta omasta kehosta ja liikkeistä.

Vedessä ollessa oppii aistimaan veden ominaisuuksia ja oppii myös sen, miten vedessä tulee käyttäytyä esimerkiksi veden varaan joutuessa.

Milloin vesiliikunnasta on erityisesti hyötyä?

Vesi on liikuntaelementtinä hyvä, koska se tuntuu miellyttävältä, poistaa jännittyneisyyttä ja estoja sekä helpottaa liikkumista. Vesi toimii myös rentouttavana elementtinä ja sillä on todettu olevan positiivisia vaikutuksia mielialaan.

Vesiliikunnasta hyötyvät miltei kaikki ikään ja sukupuoleen katsomatta. Se sopii monille sairausryhmille kuntoilumuodoksi.

Vesi on erinomainen kuntoutusmuoto esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsiville, esimerkiksi ortopedisten leikkauksen jälkeen (polvi, selkä olka ja nilkka), selkäydinvammoihin, urheiluvammoihin, reumaan, sydänsairauksiin, verenpainetautiin, selkä- ja niskakipuihin, nivelkulumiin, ylipainoisille sekä Ms- ja Parkinsonin tauteja sairastaville.

Vesi helpottaa kipua ja hydrostaattinen paine vähentää turvotusta. Vesi antaa mahdollisuuksia tehdä asioita, jotka kuivalle maalla eivät onnistu.

Vesiliikunta sopii vauvasta vaariin. Vesiliikunta ei sovi, jos sinulla on avohaavoja, tikit, joita ei ole poistettu, kuume, flunssa tai jokin yleisinfektio, esimerkiksi virtsatieinfektio. Myös pahat ihottumat ja ihon rikkeymät voivat estää vesiliikunnan.

Luonnonvesi vai allasvesi?

Altaassa on määrätty veden lämpötila. Veden syvyys on merkitty ja pohja on tasainen. Luonnonvesien lämpötila vaihtelee ilman lämpötilojen mukaan. Veden pohja voi vaihdella sekä syvyys hyvinkin nopeasti.

Allasvesissä on turvallisempaa liikkua, koska niissä on aina valvonta.

Luonnonvesissä liikkuessa on hyvä käydä tutulla rannalla, jossa tuntee pohjan ja veden syvyyden. Luonnonvesissä on hyvä liikkua yhdessä jonkun kanssa ja noudattaa turvallisuusohjeita.

Onko veden lämpötilalla merkitystä?

Vedessä kehosta siirtyy koko ajan lämpöä ympäröivään veteen, jonka vuoksi kulutamme energiaa vedessä enemmän kehon lämpimänä pitämiseen. Mitä kylmempää vesi on, sitä suurempi on kulutus.

Vesi vaikuttaa myös fysiologisesti hormonaalisiin tekijöihin. 20-35-asteisessa vedessä mm. adrenaliinin, noradrenaliinin ja stressihormooni kortisolin pitoisuudet vähenevät.

Vesivoimistelu kohottaakin tehokkaasti kuntoa ja helpottaa monien sairauksien oireita.

Vinkkejä vesiliikuntaan

Jos liikkuminen on jäänyt vähäiseksi, vesi voi olla hyvä liikunnan aloittamisen elementti.´Aloita rauhallisesti. Totuta keho veden ominaisuuksiin ja liikkuminen vedessä tulee varmemmaksi.

Pyydä neuvoja uinninvalvojilta ja -ohjaajilta. Fysioterapeutit voivat tulla myös asiakkaan kanssa altaaseen, jos niin tarve vaatii.

Asiantuntija: fysioterapeutti Leena Pelkonen Oulun Terveystalosta

Kiinnostaako uinti, suppailu, melonta tai soutu? Lue lajeista tarkemmin!