Niksi-Pirkka sticker

Uskomuksia sähköautoilusta: Totta vai tarua?

Miten pitkälle yhdellä latauksella pääsee? Sähköautoiluun linkittyy monenmoisia uskomuksia. Selvitimme, mitkä niistä pitävät paikkansa.

Sähköautoilu on nyt kuuma keskustelun aihe. K-ryhmän Arkibarometri-kyselyyn vastanneista moni suhtautuu sähköautoihin kuitenkin varauksella. Epäilyksiä herättää muun muassa sähköautojen korkea hinta ja se, miten pitkälle yhdellä latauksella oikein pääsee.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo, pitävätkö yleiset oletukset sähköautoista paikkansa vai ovatko ne täyttä legendaa.

1. Sähköautot ovat liian kalliita keskituloiselle

Auton akusto on arvokas, joten sähköauton hinta nousee helposti saman automerkin bensa-autoa korkeammaksi. Tämä korostuu alle 40 000 euroa maksavissa autoissa. Pienellä akustolla varustettujen täyssähköautojen, kuten Volkswagen e-up!:in, hinnat lähtevät runsaasta 20 000 eurosta. Täyssähköautojen usein kalliimpaa hankintahintaa kompensoivat valtion 2000 euron hankintatuki ja bensa-autoa edullisemmat käyttökustannukset. Yli 50 000 euron autoissa täyssähköautot voivat olla autoverottomuuden ansiosta jopa bensa-autoa edullisempia.

2. Yksi lataus riittää vain lyhyehköön ajoon

Pienimmät ja edullisimmat täyssähköautot kulkevat yhdellä akun latauksella 100–200 kilometriä. Valmistajien ilmoittamat toimintamatkat perustuvat laboratorio-olosuhteissa tehtyihin testeihin, ja Suomen talviolosuhteissa ne voivat vaihdella suurestikin. Useimmat uudet täyssähköautot yltävät jo 300–500 kilometrin matkaan yhdellä latauksella. Ennakoivalla ja ekologisella ajotavalla kilometrejä saa lisää sähköautoilussakin.

3. Sähköautojen julkisia latauspisteitä on liian vähän

Suurissa kaupungeissa ja Etelä-, Länsi- ja Keski-Suomen pääteiden varsilla julkisia latauspisteitä on jo kohtuullisen hyvin, mutta Pohjois-Suomessa ja pienemmillä teillä verkosto on heikompi. Nykyisellä sähköautomäärällä latauspisteet eivät juuri ruuhkaannu. Sähköautojen yleistyessä latausasemia, ja erityisesti nopeita pikalatauspisteitä, tarvitaan yhä lisää.

4. Sähköautoja ostetaan vain vähän

Viime vuonna 10 prosenttia Suomessa myydyistä uusista autoista oli täyssähköautoja, kun sitä edellisenä vuonna osuus oli 4 prosenttia. Sähköautojen edulliset käyttökustannukset ja dieselin sekä bensiinin korkea hinta kiihdyttänevät edelleen sähköautojenmyyntiä. Sähkön korkeasta hinnasta huolimatta sähköautojen käyttökulut ovat keskimäärin noin 4 euroa 100 kilometrillä.

5. Sähköauton akun lataaminen on hidasta

Peruslatauksella sähköauton akku latautuu noin 6–15 tunnissa. Pitkä latausaika ei haittaa, koska auto latautuu yleensä kotipihalla yön aikana. Julkista pika- tai suurteholatausasemaa käytettäessä akun varaustaso nousee 10:stä 80 prosenttiin 20–60 minuutissa. Lataus on hitainta, kun akku on lähes täynnä tai kylmä.

Lue lisää:

JULKAISTU   7.3.2022TEKSTI   Tuomas LehtonenKUVAT   Getty Images

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)