1.Jatkuva tulehduskipulääkkeiden käyttö

Pitkäaikainen käyttö voi aiheuttaa ylävatsavaivoja. Ibuprofeiinin käyttöä kannattaakin harkita ja mahdollisesti välttää kokonaan. Niiden jatkuva syöminen voi johtaa vatsa- tai pohjukaissuolihaavaan. Parasetamoli saattaa sopia myös vatsavaivoista kärsivälle.

2.Stressi

Säännölliseen elämänrytmiin näyttää liittyvän vähemmän vatsavaivoja. Kyse voi olla siitä, että usein stressiin ja kiireiseen elämäntyyliin liittyy runsaampaa kahvinjuontia. On huomattu, että runsas työmatkustaminen ja vuorotyö voisivat pahentaa herkkävatsaisen oireilua. Mitä herkemmin vatsa reagoi, sen säännöllisempää ja rutinoituneempaa arjen kannattaisi olla. Vatsavaivat voivat vaikuttaa aivoihin ja aivojen negatiiviset tapahtumat vatsaan. Joillain vatsaoireet jopa vähenevät lomamatkoilla, vaikka he söisivätkin lähes samoja ruokia kuin kotimaassa.

3.Kiristävät vaatteet

Vatsan kohdalta puristava asu voi aiheuttaa turvotusta ja kipuja, sillä se lisää painetta vatsan alueella. Tiukka vaate voi lisätä myös refluksi-taudin oireita, kuten närästystä ja ruoan nousemista ruokatorveen.

4.Runsas kahvinjuonti

Moni kokee, että etenkin aamukahvi aiheuttaa löysävatsaisuutta. Vaaleapaahtoinen kahvi saattaa aiheuttaa närästystä ja polttelevaa tunnetta rintakehässä. Silloin kannattaa kokeilla tummempipaahtoista kahvia. Kahvia ei tarvitse jättää kokonaan, sillä kahvin on todettu ehkäisevän esimerkiksi maksasyöpää. Kahvinjuonti myös vilkastuttaa suolen toimintaa, mikä voi auttaa ummetuksesta kärsivää.

5.Liikapaino

Ylipainon on huomattu pahentavan vatsaoireita, kuten esimerkiksi närästystä. Laihduttaminen voi vähentää vaivaa ja toisinaan jopa parantaa sen.

Asiantuntijana Perttu Arkkila, HYKS.