kiinan verkkokauppa

Suomalaista ruokaa Kiinaan

Laadukkaat suomalaiset elintarvikkeet ovat nyt myös kiinalaisen asiakkaan saatavilla Alibaba-verkkokaupan kautta.

PIRKKA KILOMYSLI Fazerin suklaat, Pauligin kahvit, Biokian ja Robertsin marjatuotteet sekä Finn Springin vedet.

Suomalaisia elintarvikkeita voi löytyä nyt myös kiinalaisen kuluttajan ostoskorista.

K-ryhmä myy suomalaisia elintarvikkeita Kiinassa Alibaba-verkkokaupan kautta ja on samalla ensimmäinen suomalainen päivittäistavaraketju Kiinan markkinoilla.

Verkkokaupassa on mukana useita suomalaisia elintarvikealan toimijoita, kuten Paulig, Fazer ja Kiantama. Tavarantoimittajia on tulossa lisää, esimerkiksi Valio ja Raisio. Hankkeen kumppanina toimii Business Finland ja Food From Finland.

K-ryhmän ja Alibaban verkkokauppayhteistyön myötä suomalaisten elintarvikealan toimijoiden tie Kiinan kasvaville markkinoille helpottuu. Samalla haetaan oppeja verkkokaupan globaalilta edelläkävijältä.

– On hienoa auttaa suomalaista elintarviketeollisuutta laajentumaan näille valtaville ja kasvaville Kiinan markkinoille. Moni tavarantoimittaja on kiinnostunut mahdollisuudesta tavoittaa 440 miljoonaa kuluttajaa, K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli sanoo.

Erityisen myyviä Kiinassa ovat terveelliseksi mielletyt aamiaistuotteet. Esimerkiksi myslituotteet ja -patukat sekä kuivatut marjatuotteet ovat suosittuja.

UUSILLE MARKKINOILLE siirtyminen vaatii vahvaa tietämystä esimerkiksi Kiinan kulttuurista, maan lainsäädännöstä, verotuksesta ja mediasta.

– Meillä on hankintatoimen kautta omaa kiinalaista henkilökuntaa ja paljon osaamista tästä markkinasta. Tuotteiden mukana myymme skandinaavista elämäntapaa, Ari Akseli sanoo.

K-ryhmä uskoo Kiinan kaupan mahdollisuuksiin.

– Kiinan verkkokaupan aloittamista on tehty start up -hengessä: kehitämme kauppaa ketterästi kumppaneidemme kanssa, testaamme markkinoita, järjestämme tapahtumia ja kokeilemme uusia asioita. Näin samalla opimme ja kehitymme nähdessämme, mikä toimii ja mikä ei, kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupassa hankkeen start up -tiimiä vetävä Tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

SUOMALAISET ELINTARVIKKEET eivät kilpaile Kiinassa hinnallaan. Sen sijaan maassa arvostetaan suomalaisten tuotteiden puhtautta, elintarvikkeiden korkeaa laatua, aitoutta, turvallisuutta ja terveellisyyttä.

Asiakkaita kiinnostaa myös ruoan alkuperä. Suomalaisten tuotteiden tuotanto tunnetaan erittäin hyvin aivan tuotannon alkuvaiheista alkaen.

– Suomella on Kiinassa hyvä maine. Meistä tiedetään puhdas luonto, vesi ja ilma sekä revontulet, joten Suomi houkuttelee myös matkailumaana. Tästä herää mielenkiinto myös suomalaisia elintarvikkeita kohtaan, Ari Akseli sanoo.

JULKAISTU   23.1.2018TEKSTI   Eeva LauronenKUVAT   K-ryhmä

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?