Niksi-Pirkka sticker

"Säästän vuodessa satasia, kun seuraan tarjouksia"

Ruokakauppojen tarjoukset saavat nyt suomalaiset liikkeelle. Kysyimme kolmelta tarjousekspertiltä, miten he ottavat alennuksista kaiken irti.

Suomalaiset ovat kahvihullua kansaa. Jos et ole koskaan hamstrannut Juhla Mokkaa tai Presidenttiä itse, tunnet varmasti sukulaisrouvan tai naapurinsedän, joka tarttuu kahvitarjouksiin hanakasti.

Tarjoukset ovat saaneet suomalaiset liikkeelle aina, mutta viime kuukausina niiden merkitys on kasvanut entisestään. K-Citymarketin myyntijohtaja Samuli Nyman kertoo, että tarjoustuotteiden kauppa käy nyt todella kuumana.

– Asiakkaat haluavat tehdä fiksuja diilejä ja ovat tarkkoja taloutensa suhteen. Meidän tehtävänämme on vastata kasvaneeseen kysyntään.

Joka hetki satoja tarjouksia

K-kauppojen tarjouksia löytyy monista kanavista, kuten ketjujen verkkosivuilta, tarjouslehtisistä, K-Ruoka-sovelluksesta ja kauppojen somekanavilta. Jos seuraa niitä kaikkia, pääsee käsiksi valtaviin tarjousapajiin. Pelkästään yhtenä hetkenä – vaikkapa juuri nyt – tarjouksessa on satoja tuotteita. Vuositasolla määrä on valtava.

Nymanin mukaan nykykuluttajat arvostavat henkilökohtaisia tarjouksia. K-Ruoka-sovelluksesta onkin tullut suosittu kanava: se tarjoaa käyttäjälle omia OmaPlussa-etuja, jotka on räätälöity ostohistorian perusteella.

– Moni on kiitellyt sitä, että tarjouksissa on huomioitu myös erikoisruokavaliot, kuten gluteenittomuus. Tarjouksesta voi löytää myös herkuttelutuotteita, kuten äyriäisiä tai juustoja – ja ylipäätään kaikenlaista, mikä omaan ruokavalioon kuuluu.

Edullinen kala kiinnostaa

Suosituimpia tarjoustuotteita ovat kahvin ohella jauheliha ja kana. Myös hedelmät ja vihannekset tekevät kauppansa, samoin kala. On myös ikäryhmästä kiinni, millainen tarjous puhuttelee. Nuorisoa ei ehkä kiinnosta alekahvi, mutta hyvä herkuttelujätski- tai irtokarkkitarjous saa liikettä nivelliin.

Miten sitten varmistetaan, että tarjoustuotetta riittää kaikille halukkaille? Nyman kertoo, että suurissa tarjouskampanjoissa menekit pyritään arvioimaan hyvin tarkasti. Apuna käytetään niin aiempaa myyntidataa kuin tekoälyäkin.

– Joskus kysyntä pääsee silti yllättämään. Kun kalan hinta nousi, emme heti osanneet ennakoida, miten paljon kalatarjousten kiinnostavuus yhtäkkiä kasvoikaan. Olemme kuitenkin ottaneet opiksemme.

Nyman kertoo, että hän ostaa itsekin mieluusti kalaa ja äyriäisiä tarjouksesta.

– Kuuluun siihen ryhmään, joka saa tarjoustuotteista inspiraation ruoanlaittoon.

”Pihistä ja panosta -ajattelu on tärkeä osa ruokafilosofiaani”

PI323 Tiina Rantanen 2 Tiina Rantanen, 60, ruokatoimittaja, Helsinki.

RAKASTAN RUOKAKAUPOISSA shoppaamista, ja joka kauppareissu on opintomatka. Olen todellinen tarjoushaukka ja tutkin tarkasti kaikki mainokset. Lisäksi bongailen tarjoustuotteita kaupassa kulkiessani. Ostin vastikään Tammiston K-Citymarketista savustettua tarjouskalkkunaa, jonka suikaloin ja pakastin pienissä pusseissa. Kalkkunasta saa erinomaisen proteiinilisän vaikka kasviskeittoon.

PIHISTÄ JA PANOSTA -ajattelu on tärkeä osa ruokafilosofiaani. Vehnäjauhot voivat olla K-Menu-tuote, mutta mozzarellan valitsen Pirkka Parhaat -sarjasta. Toisinaan löydän tarjouksesta sellaisia tuotteita, joita en muuten raaskisi ostaa. Tästä esimerkkinä vaikkapa hummeri, jonka nautimme ystäväni kanssa samppanjan kera. Hintaa tuli 40 euroa per henki, eikä mistään ravintolasta saa vastaavaa ateriaa samaan hintaan.

OLEN KOULUTUKSELTANI kotitalousopettaja ja jaan ruokavinkkejä Himahellantiina-Instagram-tililläni. Olen huomannut, että monissa resepteissä neuvotaan laittamaan lusikallinen tai pari kaikkea, jolloin kaappiin jää purkkien jämiä. Suosittelenkin käyttämään vähemmän raaka-aineita ja aina koko pakkauskoon kerralla. Silloin ei synny hävikkiä.”

”Uutuustuotteita on kätevää testata tarjoushinnalla”

PI323 Minna Inomaa Minna Inomaa, 33, terveydenhoitaja, Toholampi.

MEILLÄ EI juuri koskaan lopu mikään. Ostan vaikkapa pari hammastahnaa tilalle jo silloin, kun tuubi on vasta tyhjenemässä. Olen tässä asiassa äitini kaltainen, ja myös siskoni toimivat samalla tapaa.

ASUMME KESKI-POHJANMAALLA Sykäräisten kylällä, ja lähimpään isompaan kauppaan K-Market Lampintorille Toholammin keskustaan on 20 kilometriä. Emme voi tehdä kauppareissuja kovin tiheästi: kotona on kaksi pientä lasta, ja loppukeväällä saamme kolmannen.

”Suunnittelen ostokset etukäteen. Pienten lasten kanssa ei halua tehdä turhia kauppareissuja"

Suunnittelemme ostokset etukäteen. Silmäilen postilaatikkoon tipahtaneen K-Marketin tarjouslehden ja teen kauppalapun. Ostamme tarjoustuotteita aina kun mahdollista. Saatan ostaa punalaputettuna esimerkiksi uutuusjogurttia, jota en ole maistanut aikaisemmin. Kun tuote on alennettu, on pienempi kynnys testata, onko se hyvää. Välillä ostan punalaputettua lihaa ja pakastan sen myöhempää käyttöä varten.

KAUPUNKIOSTOKSILLA Kokkolassa tai Ylivieskassa ostamme kerralla enemmän. K-Citymarketien nipputarjouksista ostan etenkin taloustavaraa, kuten sampoita, deodorantteja ja wc-paperia.

Katson harvoin henkilökohtaisia etuja K-Ruoka-sovelluksesta mutta ilahdun aina, kun huomaan, että joku tuttu tuote on alennuksessa.”

”Usein syömme sitä, mitä on tarjouksessa”

PI323 Risto Hiltula Risto Hiltula, 84, eläkeläinen, Oulu

TEEN PÄIVITTÄIN kävelylenkin 500 metrin päähän K-Citymarket Kaakkuriin. Samalla käyn kirjastossa lukemassa paikallislehtiä tarjouksineen.

Eniten seuraan tarjouksia Pirkka-lehdestä. Saamme OmaPlussa-etuja kännykkään, koska vaimollani Airalla on K-Ruoka-sovellus. Oulun tarjoushaukat -Facebook-ryhmästäkin katsomme vinkkejä: vaikka kun Cittarissa oli kylmäsavulohta 9,95 euroa kilo.

TÄRKEIMMÄT TARJOUSTUOTTEET minulle ovat kala, liha, leipä ja kahvi. Iltasella ja perjantaisin näkee monesti parhaat tarjoukset lihasta ja kalasta. Jokapäiväinen kahvi on tärkeä, se ei saa loppua. Ostamme etupäässä tarpeeseen, mutta suosikkiani Presidenttiä olemme jemmanneetkin.

Nipputarjoukset ovat hyviä. Niistä ostamme kahvin lisäksi usein Fazerin sinistä suklaata ja vaniljajäätelöä mummulassa vieraileville lastenlapsille. Syömme paljon tuoreita hedelmiä; hyviä tarjouksia on ollut nyt päärynöistä, kiiveistä ja mangoista.

KAUPASSA PARAS keino löytää tarjouksia on etsiä punalaputettuja tuotteita. Usein syömme sitä, mistä on tullut sopiva tarjous vastaan – aina terveys edellä ja itse tehtyä ruokaa. Lihatiskissä on joskus erittäin edullisesti erikoiseriä. Esimerkiksi karjalanpaistia ja naudanmaksaa, josta vaimoni teki maksakastiketta.”

MISSÄ ASUVAT INNOKKAIMMAT TARJOUSTEN METSÄSTÄJÄT?

Suomalaisten tarjouskäyttäytymisessä on alueellisia eroja. Kaikkein hanakimmin tarjouksiin tartutaan Kaakkois-Suomessa. Yksi ilmiötä selittävä seikka on asukastiheys: tarjoukset kiinnostavat enemmän harvaan asutuilla alueilla kuin kasvukeskuksissa. Kun välimatkat ovat pitkiä, ostosreissu pitää suunnitella huolellisesti.

Myös tarjousostoskorin tuotteissa on eroavaisuuksia: pääkaupunkiseudulla arvostetaan kiireiseen arkeen sopivia valmiita vaihtoehtoja, kun taas Pohjanmaalla halutaan tehdä itse.

Nipputarjousten suosio on kasvanut ympäri Suomen, ja etenkin lapsiperheet ovat mieltyneet niihin. Nipputarjous tarkoittaa alennusta, jonka saa ostaessaan isomman määrän tuotteita kerralla.

Samaan aikaan yhä useampi pyrkii ostamaan vain tarpeeseen, sillä tietoisuus ruokahävikistä on kasvanut.

Juttu julkaistu Pirkka-lehdessä 3/2023

JULKAISTU   27.2.2023TEKSTI   Elina Karemo, Tanja Rinkinen ja Miia KauhanenKUVAT   Vilja Harala, Nelly Björkholm ja Elina Siira

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?