Niksi-Pirkka sticker

Usko pois, uusi auto on ekoteko!

Miksi ihmeessä Suomen autokanta kaipaa uudistusta? Eikö tavarat kannata käyttää loppuun? Toki, mutta autoihin tämä ajatus ei päde.

Miksi autoa ei kannata ajaa loppuun?

Vanha auto kuormittaa ympäristöä merkittävästi uutta autoa enemmän. Kun 12–22-vuotiaiden autojen hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin 178–194 g/km, ensirekisteröidyillä henkilöautoilla ne olivat vuonna 2020 keskimäärin 103,4 g/km. Päästöjen ympäristövaikutus on iso, sillä Suomen autokanta vanhenee kiihtyvällä tahdilla. Henkilöautojen keski-ikä on meillä Euroopan korkeimpia: yli 12 vuotta. 

Entä jos ei voi hankkia sähköautoa tai hybridiä?

Auttaako vaihto uuteen polttomoottoriautoon? Kyllä. Vaikka sähköauto ja kaasuauto ovat ekologisimpia valintoja, myös uusi vähäpäästöinen ja vähäkulutuksinen polttomoottoriauto on yleensä ympäristölle parempi vaihtoehto kuin vanha polttomoottoriauto. 

Eikö uusien autojen valmistus ole epäekologista?

Valmistuksen osuus polttomoottoriauton hiilidioksidipäästöistä on 10–15 prosenttia. Sähköauton valmistus kuluttaa akkujen vuoksi suhteessa enemmän energiaa kuin polttomoottoriauton valmistus, mutta ero kuroutuu nopeasti umpeen käytössä. Auton käytöstä syntyvillä päästöillä on siis paljon isompi merkitys kuin sen valmistuksella.

Miksi autokannan pitää uudistua äkkiä?

Suomi on sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjä lähes puolella vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Päästötavoite saavutetaan sitä nopeammin, mitä rivakammin autot vaihtuvat uudempiin.

Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus, Liikennefakta ja VTT

JULKAISTU   30.3.2021TEKSTI   Hanna PesonenKUVAT   Tommi Mutikainen

Oliko juttu kiinnostava?

Kyllä (0)Ei (0)

Luitko jo nämä?