Luonnossa liikkuminen kannattaa myös terveydellisistä syistä. Luonto houkuttelee liikkumaan, ja lisää fyysistä aktiivisuutta. Liikumme luonnossa huomaamattamme reippaammin kuin sisätiloissa, vaikka liikunta tuntuisikin kevyeltä.

Metsään kannattaa piipahtaa arjen kiireidenkin keskeltä. Valitse reitti töihin, kauppaan ja harrastuksiin siten, että pääset nauttimaan luonnosta. Ja lähde retkelle vaikka ihan tavallisena arki-iltana. Jo pienikin hetki metsässä vaikuttaa positiivisesti.

  • 10 minuuttia: verenpaine laskee.
  • 20 minuuttia: mieliala kohenee.
  • 1 tunti: tarkkaavaisuus paranee.
  • 2 tuntia: elimistön puolustusmekanismit elpyvät.

Kolmena päivänä tehdyn metsäkävelyn vaikutukset kestävät yli viikon tai jopa kuukauden. Stressihormonien määrä alenee ja verenpaine sekä veren sokeriarvot laskevat.

5 askelta stressin vähentämiseen

Näin annat luonnon lievittää stressiäsi:

  1. Etsi paikka, joka tuntuu itsellesi sopivalta ja josta nautit.
  2. Jos metsään meno pelottaa tai arastelet esimerkiksi eläimiä, ota mukaan ystävä tai perheenjäsen. Pelon kokemus on todellinen, ja hyvinvointihyöty jää saavuttamatta.
  3. Pysähtele aistimaan ympäristöä. Ota luonnossa liikkuminen hyvinvoinnin, ei kuntoilun kannalta.
  4. Hengitä syvään ja rauhallisesti, tunnustele erilaisia materiaaleja ja pintoja.
  5. Kiipeä kalliolle tai käperry puun suojaan. Juuri nyt voit päästää irti stressistä, huolista ja mieltä rasittavista ajatuksista.

Vinkki! Katso ajantasaiset tiedot kansallispuistojen ja muiden Metsähallituksen retkikohteiden palveluista ja hae lähin retkipaikkasi Luontoon.fistä.