Alkuperä selviää merkinnöistä

Kaikissa K-kaupoissa myydyistä tuotteista 80 prosenttia on valmistettu Suomessa. Se ei tarkoita automaattisesti, että kaikki tuotteen raaka-aineet olisivat suomalaisia.

Alkuperä- ja kotimaisuusmerkinnät auttavat kuluttajaa tunnistamaan suomalaisista raaka-aineista valmistetun tuotteen. Osa tunnuksista on ulkopuolisten tahojen myöntämiä ja valvomia, kuten Suomalaisen työn liiton Avainlippu. Sen lisäksi osassa Pirkka-tuotteista suomalaisuutta on korostettu tuotteen nimessä.

– Joskus alkuperämerkit jäävät kuluttajalta huomaamatta. Haluamme korostaa pakkausmerkinnöillä Pirkka-tuotteiden suomalaista alkuperää ja helpottaa asiakkaan valintaa kaupassa, Brand Manager Ulla Heikkilä sanoo.

Monissa tuotteissa alkuperämerkintä on säädetty lailla pakolliseksi. Tällaisia tuotteita ovat naudan-, sian- ja vuohenliha, siipikarja, kananmuna, hunaja, hedelmät ja vihannekset.

Jalostetuissa tuotteissa alkuperämaan ilmoittaminen ei pakollista. Silti esimerkiksi Pirkka-lihajalosteissa pääraaka-aineen alkuperä on merkitty ainesosaluetteloon.

– Jos tiedämme, että tuottaja käyttää tuotteen valmistuksessa aina suomalaista lihaa, merkitsemme sen ainesosaluetteloon, K-ryhmänn vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo sanoo.

K-Kuluttajapalvelu neuvoo

Joissakin tuotteissa alkuperämaita voi olla useita, koska tuotteen saatavuus maittain vaihtelee eikä pakkausmerkintöjä voida muuttaa eräkohtaisesti. Jos alkuperämaa ei selviä tuotepakkauksesta, tiedon voi kysyä K-Kuluttajapalvelusta.

– Haluamme olla mahdollisimman avoimia tuotteiden alkuperän suhteen. K-Kuluttajapalvelu auttaa asiakasta selvittämään tuotteen eräkoodin perusteella, mistä kyseisen tuotteen raaka-aine on peräisin, Ruokakeskon tuotetutkimuspäällikkö Heta Rautpalo kertoo.

Suomalaisista maitotaloustuotteista tunnettu Juustoportti on yksi Pirkka-tuotteiden valmistajista. Pienestä maatilajuustolasta yli 200 henkeä työllistäväksi yritykseksi kasvanut Juustoportti on Jalasjärven seudun merkittävimpiä työllistäjiä. Asiakkaat äänestävät ostokäyttäytymisellään suomalaisuuden puolesta, kertoo toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari.

– Aina kun asiakas valitsee kaupassa meidän tuotteemme ulkomailla valmistetun sijasta, rahat jäävät Suomeen. Juustoportin tuotteissa käytetään Hyvää Suomesta -merkkiä, koska sen kriteerit ovat käytössä olevista merkeistä tiukimmat kotimaisuuden suhteen. Hyvää Suomesta -merkillä varustetuissa maitotuotteissa maitoraaka-aineiden tulee olla sataprosenttisesti kotimaisia.

Hyvää Suomesta

Hyvää Suomesta -merkillä varustettu elintarvike on valmistettu Suomessa suomalaisista raaka-aineista. Liha, kala, muna ja maito ovat kaikissa tuotteissa sataprosenttisesti suomalaisia, samoin niin sanotut yhden ainesosan tuotteet. Kun lopputuotteeseen käytetyt raaka-aineet lasketaan yhteen, on suomalaisuusasteen oltava vähintään 75 prosenttia.

Merkin omistaa Ruokatieto Yhdistys ry. Hyvää suomesta logo

Sirkkalehti

Sirkkalehti-merkki on suomalaisten vihannesten, marjojen, hedelmien, kukkien ja perunan laatumerkki. Tuotteet on viljelty Suomessa.

Merkkiä saa käyttää vain ekstra- tai ykkösluokan tuotteissa. Sitä käyttävät viljelijät ja pakkaamot ovat tehneet merkin käyttöoikeudesta sopimuksen Kotimaiset Kasvikset ry:n kanssa. sirkkalehti logo

Avainlippu

Avainlippu on rekisteröity yhteisömerkki, joka voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle tai Suomessa tuotetulle palvelulle. Avainlippu-tuotteen tai -palvelun kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia.

Merkin myöntää Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu -toimikunta.Avainlippu logo

Joutsenmerkki

Joutsenmerkki eli Pohjoismainen ympäristömerkki opastaa ympäristön kannalta hyviin ostopäätöksiin. Joutsenmerkityt tuotteet ovat turvallisia ja testatusti laadukkaita.

Suomessa merkin myöntää Motiva Services Oy:n Ympäristömerkintä-yksikkö.Joutsenmerkki logo